Veckomenyer

Äta bör man, annars dör man. Men jag vet av egen erfarenhet att planera och laga mat tyvärr kan vara en faktor till stress. Och att du inte riktigt har den energin vilket kanske gör att du hamnar i en ond cirkel där du äter för lite och är konstant trött, eller går emot ditt sunda förnuft och äter choklad och smörgås för att det går fortast när alla i familjen är hungriga efter skola/förskola och jobb.

Min tanke är att dessa recept ska gå efter konceptet ”krångla inte till det”, jag vill att de ska vara vänliga mot din kropp, plånbok och tid.

Klicka på de gröna länkarna för att läsa mer.

Vecka 46

  • Röd linssoppa med bröd
  • Kycklingwok med ris
  • Potatisplättar med falafel till oss vuxna och köttbullar till barnen
  • Pastasås vegetarisk med bönspaghetti till oss vuxna och vanlig spaghetti till barnen
  • Bananpannkaka, alltid bra att ha en rätt som är lätt att göra och uppskattas av barnen. För oss är det oftast pannkaka i olika recept.
  • Tortillapizza med tonfisk, ruccola och lök eller skinka och ost som i detta fall till barnen.
  • Vegansk potatisgratäng med rödbetsbiffar

Vecka 47

  • Halloumi stroganoff
  • ”Köttfärssås” med spaghetti
  • Proteinplättar
  • Broccolipaj
  • Tofuwok
  • Veckans utemat; Pasta carbonara