Träning efter dagsform

Hur är det bra? Bra!

Så svarar många utan att tänka efter. Jag brukar dock känna på mig när en klient som jag ska träna med eller är i kontakt med via personlig träning online, om denna inte är helt på banan. Att träna efter dagsform som motionär anser jag vara positivt för att öka motivationen att ändå träna, men också öka variationen i träningen. Det viktigaste för att få resultat är kontinuitet (vilket jag bloggat är om här) och det får du genom att träningen blir av.

Inatt sov jag väldigt dåligt och var mer eller mindre vaken från 3.30. Jag fick ett sent avbok på en klient och bestämde mig för att ta tillfället i akt att träna.

För att inte behöva tappa fokus genom att räkna antal övningar (reps) valde jag att sätta klockan på 50 sekunder för varje övning och kunde därmed lägga energi på att känna in rörelsen och tempot. Gjorde varje övning 3 gånger, så totalt 50 sekunder × 9 och totalt 2 min vilotid dvs ca 10 min. Övningarna jag gjorde (som du kan se i filmad version på min instagram) var dessa,

Raka marklyft

Armhävning på tå mot Smith 
Dynamiska utfall

Andra dagar när jag är väldigt trött så fokuserar jag dock på vila och promenad. Och andra dagar är jag piggare och kör lite tuffare i gymet. Jag har en övergripande plan men låter dagsform bestämma. Att släppa den prestigen har ökat min träningsglädje. 

Tränar du efter dagsform? 

2 kommentarer

  1. Helena Roth säger:

    Ja, det gör jag nog faktiskt. Känner jag för en löprunda så drar jag iväg, och oftast kör jag min morgon-sjua efter humör. Är det ruggans tidigt blir det mer långsamma rörelser till lugn musik, är jag igång kan det bli värsta discodansen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *