Tips för vardagsmotion

Du har säkert hört dem förut, men de är så bra i sin enkelhet men oftast är det svårt att genomföra dem. Det finns en mental utmaning, gamla vanor som måste brytas upp och ändras. Planering som ska göras och en vilja, att verkligen vilja förändra och skapa nya möjligheter för att få in mer vardagsmotion i DIN vardag. Och rörelseglädje som jag kallar det, i form av enkla övningar som kan användas till pausgympa och en gladare, och eventuellt mindre smärtfri kropp.

Ok here we go!

  • Gå av några stationer  tidigare om du åker buss, pendeltåg och/eller tunnelbana. Åker du bil så åk 15 min tidigare till arbetsplatsen och ta en promenad innan du går in på arbete.
  • Ta trappan istället för hissen eller rulltrappan varje gång. Jag brukar ta trappan istället för rulltrappan och jag brukar (tyvärr) vara rätt ensam där.
  • Ta en promenad på lunchen
  • Stå upp istället för att sitta hela dagen på arbetsplatsen.
  • Cykla eller jogga till jobbet
  • Gå och hämta ett glas vatten varje timme. Låt oss säga att du arbetar 8 timmar och går och hämtar ett glas varje timme (på 2,5 dl) då får du även i dig de rekommenderade 2liter vatten per dag. Ännu en win-win.
  • Sätt klockan på 25-45 min och gör lite rörlighetsövningar. Hitta ett intervall som passar dig att jobba på innan du tar en paus. Sätt sedan om klockan.
  • Boka promenad med en kompis på kvällar, helger eller morgnar (när än det passar dig). En social stödmiljö underlättar enormt!

I facebookgruppen En ny god vana – vardagsmotion och rörelseglädje (som är kostnadsfri att delta i) kommer jag under de närmsta veckorna gå igenom varför det är så viktigt med vardagsmotion, konkreta tips för övningar som inte kräver varken redskap, mycket utrymme eller ens att du behöver byta om innan eller duscha efteråt. Allt för att förenkla och inspirera dig att få in mer vardagsmotion i din vardag.

Hoppas vi ses där!

 

 

4 kommentarer

  1. Fitnessfia säger:

    Bra och konkreta tips. Promenad med en vän är min favorit. Får även in vardagsmotion sm transport till olika ställen, går istället för att åka buss/bil/t-bana om möjligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *