Personligt varumärke

Jag är själv en väldigt öppen person, träffar du mig irl märker du snabbt att det är högt i tak och att jag gärna delar med mig av mina erfarenheter och kunskaper men också är nyfiken på dina för att skapa en intressant dialog. Följer du mig i mina sociala kanaler så ser du tydligt att jag inte är den som jobbar med att sätta upp en fasad utåt. Jag är mest bekväm med att visa alla mina delar av livet, att sprida en känsla att livet har sina upp-, och nergångar. Att mildra fallet de dagar det känns tufft och ge en klapp på axeln att det kommer komma en bättre dag då du har ork och lust igen att kämpa vidare mot dina mål.

Idag funderar jag över detta med personligt varumärke. Vilket för mig som egen företagare är viktigt att ha i åtanke då jag inte alltid kan veta när jag står inför en potentiell kund. Men jag anser att detta är något som alla behöver tänka på, du vet inte alltid när du står inför en potentiell arbetsgivare, the one med stort O eller en person som vill rekommendera dig vidare.

Jag har valt att vara öppen och ärlig med t.ex min utmattning i sociala medier då jag inte vill bidra till den del av sociala medier som är mer av en fasad utåt. ”Titta på mig, se hur lycklig, lyckad och hur snyggt hem, vackra barn och vältränad jag är”. Jag upplever att många blir både inspirerade och lite hetsade av dessa konton. Jag vill inte vara en av dessa som får dig att känna så. Eller jo gärna inspirera men inte hetsa. Jag tror på att många som följer mig har en hög igenkänning som förälder, gläds åt mig och blir peppade när jag lägger ut härliga bilder från löpturer i skogen. Men även blir berörda och fundersamma när jag pratar om utmattningen som jag varit med om men som drabbar så många idag. Och glada när jag delar med mig av träningstips.

Men att skapa sitt varumärke är ju ett pågående arbete som fortsätter även utanför instagram, facebook, linkedin, twitter och så vidare. Jag är naturligt en person med mycket positiv energi, artig, ambitiös och glad. Men vissa dagar har jag, som precis alla människor har, mindre bra dagar. Dagar då sömnen varit utmanad, då någon sårat mig, då något jag jobbat för går i stöpet. Dessa dagar får jag kämpa mer för att skapa en positiv bild kring mitt varumärke. Det kan vara att komma ihåg att le och säga hej till kassörskan/kassören på ICA trots att mina tankar är på annat håll. Det kan vara att vara uppmärksam på en dam som behöver hjälp i rulltrappan trots att jag själv har lite bråttom. Eller att svara, ta mig tid att lyssna en minut eller två men sedan vänligt men bestämt tacka nej till ännu en säljare som ringer mig med ett erbjudande som jag inte har någon nytta av.

Vad är dina tankar om detta? Hur vårdar du ditt personliga varumärke bäst?

Här trivs jag som bäst. När jag får vara del av ett sammanhang som innefattar träningsglädje. Välmående. Skratt. Gemenskap. Inspiration för en mer aktiv vardag. Verktyg för en vardag med mindre stress och mer livskvalitet. 

 

2 kommentarer

  1. Eva Hauge säger:

    Kloka tankar du har.Jag vårdar mitt personliga varumärke genom att tänka att allt jag gör är en insättning eller uttag från mitt önskade varumärke inför mig själv. Exempel: jag ser mig själv som omtänksam. En dag när jag känner mig närvarande och fridfull är det lätt att se och le åt kassörskan i exemplet ovan. Men en dag när tiden är knapp kan det vara lätt att rusa på och inte se och le (för jag är upptagen med mina egna tankar om allt jag har att göra tex) men då minns jag vem jag vill vara inför mig själv, dvs en person som bryr sig om andra, ser och ler och tackar uppriktigt etc. Det handlar inte så mycket om hur andra skall uppfatta mig utan vem jag vill vara.Och det i sin tur blir varumärket utåt, helt automatiskt.

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Tack för din kommentar och kloka inspel Eva! Ja precis, viktigare att fokusera vem man själv vill vara istället för hur det uppfattas av andra. Det blir äkta då!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *