Internationella sömndagen – för att det är så viktigt för hälsan

Innan jag blev utmattad tänkte jag inte så mycket på sömn, eller snarare reflekterade jag inte över hur viktigt sömnen var för hälsa och välmående. Och att brist på sömn är en stor faktor till ohälsa, och att många har utmaningar med sömnen. Det blev jag varse om när jag startade en facebookgrupp med syfte att inspirera till bättre sömn och mer än 80 pers hängde på.

Jag har själv komplicerad relation till sömn, och det är också en faktor som jag pratar mycket med mina klienter om. Jag hade i väldigt många år problem med ångest och depression och under hela 20-nånting åren sov jag fruktansvärt dåligt. Jag hade svårt att sova, jag vaknade och kände mig orolig på nätterna, och var väldigt trött på morgnarna. Jag arbetade heltid och festade ofta minst en kväll på helgen, så det var verkligen en ond cirkel. Under en period åt jag antidepressiva tabletter, det förbättrade min sömn något men det tog inte hand om problemet.

Idag försöker jag vara noggrann med att få 8-9 timmar sömn för då mår jag som bäst, vilket inte alltid är så enkelt med en 2-, och 4-åring i hemmet. Men numer är jag väldigt medveten om hur mycket jag sover, och kan snabbt göra kopplingar till att kroppen och hjärnan fungerar annorlunda efter en natt med mindre sömn och därmed sänka ribban på prestation i arbete och träning den dagen. Och när jag sovit bra, njuta av den energi jag har.

Men om det är något jag förstått på en känslomässig nivå de senaste åren så är det hur din sömn reflekterar ditt liv. Att sömn är viktigt för hälsan och välmåendet det vet både du och jag på ett intellektuellt plan, men frågan är om du själv gjort kopplingen mellan kvalitet på sömn och livssituation?

Det finns tyvärr flera anledningar till att en person sover dåligt. Migrän, smärta, sjukdom för att nämna några. Men sömn har också en koppling till psykisk ohälsa där du känner frustration, ångest, oro, orkeslös. När livet skaver. När du har svårt att somna för tankarna snurrar hejdlöst. Och du även vaknar i vargtimmen runt kl 3-4 av samma anledning.

Du kanske tänker över en uppgift på arbetet som du inte riktigt vet hur du lösa, eller ha tid till. Du kanske har haft en het diskussion med din partner eller vän som gett en bitter eftersmak. Du är orolig över hur ditt barn mår på förskola och/eller i skolan. Du känner dig frustrerad för att du lever ett liv som du inte känner någon kontroll över.

När jag var på väg in i min utmattning då skavde livet deluxe. Även under den period av återhämtning därefter när jag om och om igen ifrågasatte hur jag kunde låta det gå så långt. Att jag inte fick sova och återhämta mig var en stor anledning. Jag försöker verkligen lägga mig i tid varje kväll för att skapa de bästa förutsättningarna. Det finns kvällar då jag somnar så snart jag lagt huvudet på kudden. Men det finns också många kvällar då jag förträngt något under dagen. När allt blir mörkt och tyst runtom mig så kommer tankarna. Och sömnen får stå åt sidan för att vrida och vända mig oc fundera över detta under någon eller några timmar.

Hur är din relation till sömn?

 

4 kommentarer

  1. Malin Lundskog säger:

    visste inte att det var sömnens dag!
    som du har har jag en historia med utmattning och brak in i väggen och innan dess tyckte jag att sömn var överreklamerat. Nu? Skrivit bok där sömn är en av de viktigaste delarna för ett hälsosamt liv. Och tycker att sömn är underreklamerat 😉

    Tycker att jag har en schysst relation till sömn och missionerar vikten om den. Även m kan tycker att mina halvvuxna söner tar i lite väl när det kommer till sömn ibland 😉

    //Malin

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Ja har också underskattat vikten av sömn tidigare. Vet inte hur gamla dina grabbar är men jag vet att jag gillade att sova lääääänge som tonåring 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *