Hur viktig är en bra hållning för att undvika smärta i vardagen?

Jag ser det om och om, och har själv precis blivit (återigen) uppmärksammad på hur min hållning påverkar min kropp. De vanligaste utmaningarna jag ser och hör är;

  • Framåtroterade axlar – det är väldigt många som pga jobb spenderar flera timmar framför datorn, dvs med armarna framför kroppen. Kroppen justerar sig till slut efter detta och roterar fram axlarna.
  • Ömmande bröstrygg – läs ovan. Pga axlarnas framåtrotering och armarna som väldigt mycket spenderar tid framför kroppen så får muskulaturen som befinner sig i bröstryggen kämpa emot och den belastningen är de inte så sugna på under så lång tid så då svarar kroppen med mjölksyra och smärta.
  • Molande, svidande ländrygg – hur aktiv är du att jobba med bålmusklerna? Framförallt de djupa bålmusklerna som ingår i vår egen inbyggda korsett, den som stabiliserar och ger skydd och support till vår ländrygg. Kanske är du tight i baksida lår och dessa muskler drar ner ditt bäcken till en icke neutral position.
  • Smärtande nacke och/eller huvudvärk – även här uppstår pga för mycket tittande i dator och mobiler och då uppstår vad som i folkmun kallas ”gamnacke”

Det finns fler men dessa är de absolut vanligaste i min erfarenhet. Vad man vill uppstå är en kropp i lod dvs att öra, axel, utsida höft, knä och häl är i samma position. Se bild, lånad från The Wellness Way. Vi fokuserar i detta inlägg på ”good posture” men går gärna igenom vad de andra positionerna kan bero på. Viktigt att ha i åtanke dock att dålig hållning behöver inte nödvändigtvis orsaka smärta men i de flesta fall gör det just det. Det behöver inte heller innebära att du är mer skadebenägen, men det beror på vad du vill använda din kropp till (vilken sport/idrott) och det kan absolut vara positivt att stärka upp muskulatur för att motverka och gå mot god hållning.

 

För min egen del så är min ländrygg påverkad av min hållning, till stor del hur jag placerar min vikt. Jag som löpare tenderar att lägga vikt på mitten/främre delen av foten och kommer då ur lod. Min posturala muskulatur, på svenska så är det muskler som jobbar för att bibehålla en god hållning, hamnar ur obalans. Därtill måste jag fortsatt jobba med bålmusklerna och sätesmusklerna för att stärka upp. I övrigt vara väldigt medveten om att lägga mer vikt i hälen då min ländrygg avlastas och hållningen blir generellt bättre.

Det finns en film på min instagram för att illustrera just hur jag menar kopplat till utmaning med min nuvarande hållning, eller snarare smärta kopplat till den som kroppen inte längre vill vara med.

Jag kommer under tre veckor att ge tips på övningar för att stärka upp ömmande, trötta muskler och för att inspirera till mer vardagsmotion och rörelseglädje i min faceboookgrupp som är helt kostnadsfri för dig att vara med i. Vi startar imorgon onsdag och här kan du hitta den och gå med.

Hur är din hållning? Vänd dig med sidan mot en spegel. Har du smärta någonstans? Prova förändra kroppens läge för att se om smärtan minskar. Eller gå med i gruppen och nämn dina utmaningar så försöker jag dela med mig av tips för att det ska kännas bättre.

Jag önskar dig en fin dag!!

Varma hälsningar

8 kommentarer

  1. Alexandra säger:

    Ja det här med hållningen – jag försöker tänka på det varje dag! Jag försöker påminna min man om det också som har bedrövlig hållning och få han att inse att det räcker inte att göra övningar för hållningen några gånger i veckan. Det är ju vad vi gör mesta delen av vår tid som är viktigt, inte den lilla lilla träningen vi gör ibland (även om den spelar inte också).

  2. Malin Lundskog säger:

    Instruerade väldigt mycket pilates förr och blev då hela tiden påmind om min hållning, men nu … not so much. Då är speglar bra att gå förbi mellan varven. Som en påminnelse. Så kan man ju alltid passa på att le mot sig själv samtidigt – bara det får en att sträcka på dig 🙂

    //Malin

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Har också jobbat som pilatesinstruktör, jag var väldigt medveten. Och stark bål!! Vad härligt, le mot sig själv samtidigt. Jag älskart!!!

  3. Skincares säger:

    Detta gäller mig i högsta grad m. Fick så svag rygg efter graviditeten o dålig hållning på det för att jag inte orkade hålla upp kroppen. Enda boten har varit att träna rygg och mage på gym flera gånger i veckan. Då blev jag smärtfri ganska snabbt, så jag älskar min träning:) sen påminner min sambo mig eftersom jag hela tiden går med gamnacke o lite framåtböjd rygg. Så svårt att komma ihåg att sträcka på sig o ännu svårare när man bär på 10kg bebis halva dagarna:)

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Vad härligt att höra att du tog tag i utmaningen och hittade kärleken till träningen, inte bara nyttan. Och att du har en sambo som ger vänliga påminnelser ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *