Gör träningen mer lättillgänglig

Hur har din vecka startat? Jag har haft två klienter på morgonen, två mammor som vill komma igång med träningen igen och behöver hjälp för att hitta lämpliga övningar för där de är nu. Då menar jag sett till kroppens förutsättningar men också hur livet runtomkring dem ser ut.

De inspirerade mig till egen träning men också till detta inlägg.

Många av oss behöver inte komma till gymet 1-3 gånger i veckan för att springa snabbt eller lyfta tungt. Inte endast snarare. Många av oss behöver övningar som kan inkluderas i vardagen för att förbereda och förbättra kroppens möjligheter att ta skapa resultat av besöken på gymet. Träna lite varje dag.

Jag skriver många av oss, för det inkluderar även mig. Jag gör dagligen övningar för att förbättra rörlighet, styrka och förmåga att vara närvarande här och nu. För att må bra både fysisk och psykiskt. När jag väl beger mig till gymet så gör det för att passa på att lyfta tyngre eller springa tuffa intervaller på löpband.

Men det är så viktigt att skapa en grund för fysiken att och den mentala hälsan att kunna få ut effekt nog av den tiden kroppen får jobba i tyngre och mer obekväma situationer, vare sig det är på gymet eller någon annanstans.

Jag ska er några konkreta förslag hur och vad du kan göra för att illustrera vad jag menar;

Som mamma

  • Har du en bebis som gärna sover i vagnen? Grattis väldigt bra förutsättningar för att få till vardagsmotion varje dag. En timmes promenad ger ungefär 6000 steg.
  • Har du en bebis som gärna vill vara nära? Sätt på en bärsele och gör knäböj
  • Vill barnen vara med och träna? Lägg dig på golvet, sätt barnet över höfterna och kör höftlyft.
  • Ladda hem mammamage appen och passa på att göra en övning (eller så många som hinns med) när bebisen leker glatt på egen hand en stund. Jag använder den som ett verktyg när mammorna inte tränar med mig för att få hjälp med aktiveringen av djupa bålmusklerna.

Som löpare

  • Har du ett kontorsjobb? Ställ dig upp och gör tåhävningar med fötterna pekandes utåt, framåt och inåt. Fötterna axelbrett isär, gör 10 stycken i varje position med fötterna.
  • Ska du på gå på toaletten? Gör dynamiska utfall dit!
  • Telefonmöte? Gör knäböj samtidigt.

Det här är övningarna som enkelt kan tillämpas i vardagen, som jag jobbar med mina klienter och modifierar efter behov. Sen finns det tonvis med övningar som skapar en stark och funktionell kropp men som är lite svåra att beskriva med ord. Men följ mig gärna på instagram då jag med jämna mellanrum visar övningar som du enkelt kan tillämpa i vardagen. Jag la upp en övning där idag för dig som är stressad och öm i bröstryggen.

Vad brukar du göra för övningar som du enkelt kan göra i vardagen? Hemma eller på jobbet, där du inte ens behöver byta om?

7 kommentarer

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Det låter som om det är motivationen som tryter? Eller brist på inspiration vad du ska göra? Att först förtydliga ditt mål med varför du vill träna (gå ner i vikt, mer energi, bli smärtfri osv) är första steget.

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Det låter som du har brist på motivation, eller inspiration på vad du ska göra? Det första steget är att förtydliga för dig själv varför du vill träna. Vill du gå ner i vikt, få mer energi, bli smärtfri? För att nämna några exempel. Om du ibte följer min Instagram gör gärna det för inspiration på övningar som är enkla att göra så blir tröskeln till träning lägre. Men du får gärna höra av dig om du vill prata om hur man skulle kunna lägga upp din träning för att få den att bli av!

  1. Ewa säger:

    Var aktiv och tränade regelbundet (löpning) tills en olycka för 15 år sedan gjorde att jag var näst intill orörlig i 9 månader. Sen har jag aldrig kommit igång. Slutade röka vilket la sig på magen 🙂 och en ny olycka gjorde att jag nu har artros i både fot och knä. Ja, du hör – är det nån som behöver komma igång så är det jag!!! Men jag har i alla fall börjat stå upp vid skrivbordet. Alltid nåt!

    Tack för ett inspirerande inlägg! Jag kommer definitivt att börja smyga in lite mer aktiviteter
    //Ewa

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Oj, ja det sätter ju lite käppar i hjulet om man säger. Men det är viktigt att hitta övningar som passar din kropp och vardag för att skapa en rutin att vara aktiv igen även om det är på ett nytt sätt än tidigare. Att börja stå vid skrivbordet är en bra start!! Vad kul att jag kunde inspirera dig till att vilja få in mer aktiviteter, många bäckar små.. ?

  2. Helena Roth säger:

    Själv har jag kommit in i rutinen att göra en daglig (morgon)sjua, där jag tar hjälp av appen Seven. I morse klarade jag av pass 1002, så i snart tre år har jag hållit på dagligen!

    • marialavestedtsegeblad säger:

      Det är ju superbra ju! Heja dig och grattis till en hälsosam rutin som blivit långvarig!!?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *