Dag 4. Livet är NU, inte sen när…

Livet är nu inte sen när xyz är klart då kan jag göra allt det där jag vill göra, men innan dess har jag inte tid/råd/ork eller vad det nu kan vara som står mellan dig och det du vill göra, det du mår bra av. Vill du hellre se detta i video så kan du titta eller lyssna på det här –>> Livet är NU, inte sen när..
***jag ska bara lösa det här problemet först, sen ska jag..
Kommer du ihåg vad jag pratade eller skrev om igår? Du får mer av det du fokuserar på.. Det är lätt man fastnar i att jag ska bara lösa det här först, sen.. Vissa saker går inte att kontrollera eller släppa taget om, om det är situationer vi inte har kontroll över. Det vill säga till exempel om du har ett litet barn som tenderar att sova rätt så dåligt de två första åren, det är ingenting du kan kontrollera men du kan försöka göra det bästa av situationen. Släpp taget om det du kan släppa taget om. Det du inte kan påverka eller släppa taget om, där måste du öva på att ha en acceptans men också landa i en insikt att det här är NU, det här är inte för alltid. Och för att göra det behöver du sänka kraven på dig själv och göra så gott du kan utifrån den situationen som möjligt. Tex gå och lägga mig tidigt, vila på dagen eller på andra sätt möjliggöra att du inte är trött hela tiden. Väldigt många fokuserar på att när de väl ska sätta igång med någonting så måste alla förutsättningar vara perfekt och de tenderar väldigt lätt att fastna i att söka garantier för att det kommer bli som man vill. Det blir ju sällan så som du tänkte dig om jag ska vara ärlig. Det betyder inte att du inte värd det eller att det inte kommer bli så. Det är inte en fråga OM livet kommer komma mellan utan NÄR. Fortsätt håll ögonen på målet, använd dig av dag 1 om och om igen för att hantera livets motgångar så du hela tiden påminner dig om vad du strävar efter. Så du får hjälp att ta val som är rätt för dig att närma dig det målet.
***tips för att hantera detta
Ett tips för att hantera det här är att tänka att ”det här händer inte MOT mig det här händer FÖR mig”. När du kan se på hinder som att bli dirigerad i en riktning som kommer ge dig mer och även tänker att det blir som jag vill, eller någonting bättre. Då får du ett väldigt bra mindset för att hantera oro, stress, frustration. Håll även i tanken att det finns inga misstag, men det finns lärdomar. Du kan inte kontrollera eller ändra det som har varit och lika lite kan du kontrollera det som händer imorn eller om en timme. Du kan endast påverka det som händer nu. Vilka val vi tar nu är det allra bästa sättet att hantera oron kopplat till att du inte kan kontrollera allt du söker garantier för. Som gör dig orolig för vad som KAN komma att hända. För när du tänker tillbaka, hur många blev det som det du tappat så mycket energi på att oroa dig över. Och i de fall det faktiskt blev sanning, kan du med perspektiv se att det var meningen att ske för att du skulle få något annat, något bättre?! Så ser jag på de saker i livet som hänt mig som gjort mig illa. De hände för mig, för att jag skulle jobba med det jag gör nu. För att sprida mitt budskap, och hjälpa kvinnor att må bra.
***öva på att känna dig tacksam
Det bästa sättet att hålla dig kvar HÄR OCH NU är att öva på tacksamhet för det du har NU. Snarare än att vara bitter, ledsen och sorgsen över det du inte har. Jag påminner återigen om neuroplasticitet och att hjärnan inte kan skilja på om det är något du vill eller inte vill. Du får mer av det du fokuserar på. Så lägg fokus på det som funkar för dig, som får dig att må bra. Som ger dig kraft och energi för att komma framåt i den riktning du vill. Prova dig fram när på dygnet som passar för dig att göra en ritual av att skriva ner vad du är tacksam för. För mig är det på kvällen innan jag går och lägger mig, för då är det lugnt hemma när barnen sover. Men för dig kanske det är på morgonen eller mitt på dagen. Strunta i när andra gör det, prova dig istället fram vad som passar dig. Skriv minst 5 punkter, ju svårare det är ju mer mer behöver du denna ritual i ditt liv. Det här gör du för att skapa en vana för att KÄNNA tacksamhet itället för bitterhet, oro, sorg, smärta eller frustration. Nu i början kan det vara jättesvårt. Det kanske känns som du inte har någonting att vara tacksam för, och att det kan göra att du känner dig dålig eller uppgiven för att du inte klarar detta. Men jag ska ge dig exempel på vad du kan skriva att du är tacksam för;
  • Jag är tacksam för att jag har tak över huvudet
  • Jag är tacksam för att jag har mat på bordet varje dag
  • Jag är tacksam för att jag har en varm säng att sova i
  • Jag är tacksam för att jag kan andas på egen hand
  • Jag är tacksam för att kan se/höra
Känn dig fri att kopiera dessa om du har svårt att hitta på egna. Det viktigaste NU är att få dig att komma igång. Så att du på sikt kan känna tacksamhet över DITT liv. Börja alltid VARJE mening med ”jag är tacksam…”
***Tar du livet för givet??
Det här är saker som du kanske tar för givet idag men som kan vara en väg in. När jag själv började med tacksamhet så tyckte jag själv att det var jättesvårt. Det var efter att ha läst Mia Törnbloms bok ”Självkänsla NU!” som jag blev uppmärksam om denna ritual för att förändra mitt liv till något bättre. Då levde jag med självmordstankar och depression, gick på antidepressiva tabletter. Det är svårt att förstå för mig nu att jag mått så dåligt. Så kom ihåg att övning ger färdighet. På sikt kommer du även kunna vända jobbiga situationer till något att vara tacksam för. När du kan bli tacksam över situationer som känns jobbiga och med perspektiv på dem istället se vad du kan lära dig av dem. Då har du kommit väldigt långt.
***Det finns inga rätt eller fel, eller någon deadline att passa för att detta ska ge dig bättre hälsa och mer livskvalitet
Tänk på att nu när du tar dig an den här uppmaningen så finns det inga rätt eller fel. Du behöver inte göra ”som alla andra” eller skapa dig en deadline. Utan landa i att du har ditt sätt och det som känns rätt för dig är det för dig, och det som känns fel för dig är fel för dig. Svårare än så är det inte. Hela den här uppmaningen är ett sätt för dig träna på att vara mera du, inte att följa ”borde eller måste”, inte oroa dig över att ”misslyckas”. Du behöver inte känna att du är bra eller dålig beroende på hur snabbt framåt du kommer. För att om du gör rätt eller fel. ÖVNING GER FÄRDIGHET och det här är en process som kommer fortsätta hela livet och det är en bra sak. De betyder att du kan växa mer hela livet, utvecklas ännu mer. För mig har den varat 16 år och jag har ingen intention att sluta nu, när jag ser tillbaka på långt jag kommit under dessa år. Jag blickar framåt med glädje och pirr i magen när jag vet att jag har denna ritual som en trygg hand i ryggen på min väg framåt genom livet. Vill du ha hjälp att komma igång och se med nya ögon på ditt liv, skapa möjligheter där du idag ser hinder och sakta men säkert göra en ”makeover” på ditt liv och din hälsa? Jag hjälper dig gärna!! Läs mer på Livscoaching. Just nu erbjuder jag alla kvinnor som är med i min kostnadsfria facebookgrupp Träning för Livet – för kvinnor mitt i livet 200 kr rabatt per timme fram tom 27 februari. Så är du intresserad av att prata med mig och ta del av den rabatten så gå med i vår härliga grupp idag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *