Dag 3. Det du fokuserar på får du mer av

Dag 3 av 5.

***Var sak har sin tid, eller ska vi säga ett steg i taget

Nu har vi fått klart för oss vad vi vill egentligen och varför ni vill det?!! Och har du inte gjort dag 1 och dag två först så rekommenderar jag dig att göra dem först.

Vill du hellre titta eller lyssna på detta så kan du göra det här –>> Det du fokuserar på får du mer av

***det du fokuserar på får du mer av

Ska vi titta på det här med fokus. Och framförallt fokusera på vad du vill till, istället för vad du vill ifrån. För ca 10 år sedan jobbade jag i reception på ett gym. Jag pratade med en av medlemmarna om att jag ville hitta nytt jobb, då jag var redo att gå vidare. Men osäker till vad och hur det skulle gå till, och fastnade totalt i det. Ältade allt jag INTE hade istället för att lägga min energi på vad jag ville TILL. Till slut sa han dessa ord som har guidat mig många gånger efter det, även om det tog ett tag innan polletten ramlade ner. FOKUSERA PÅ VAD DU TILL, INTE VAD DU VILL IFRÅN.

Vad betyder att fokusera på vad du vill till, och inte vad du vill ifrån. Jo du tror att du behöver lösa alla problem som du har nu först, innan du kan fokusera på vad du till. Och då fastnar du i ett envist hamsterhjul med dina problem, och det du vill ifrån. När du fokuserar på alla dina problem och dina hinder, så får du mer av det du fokuserar på. Du kommer tänka och känna att du inte har möjlighet att ta dig dit du vill till, vilket leder till att du inte ens försöker (kbt).

Har du skrivit ner dina punkter eller drömdag under dag 1 utifrån det perspektivet att det är något du vill ifrån, så vill jag att du går tillbaka och skriver om vad, vad är det du vill TILL. Just av den anledningen som jag pratade om i dag ett med neuroplasticitet. Du tränar hjärnan på samma sätt som vi tränar våra muskler på gymmet.

***du behöver rensa ut först

Det kan absolut vara så att du behöver, för att komma fram till vad du vill till, först rensa ut vad du vill ifrån. Men det är en process som jag skulle rekommendera dig att ta hjälp med. Det har jag gjort med flera olika samtalsterapeuter under 16 års tid, en process jag ännu idag fortsätter. Alla kan behöva hjälp, du ska inte behöva lösa allt ensam.

Men om du sätter en intention om att släppa taget om dina problem frigör du energi för att fokusera på det du vill till.

***jag säger inte att det kommer vara lätt, men det kommer absolut vara värt det!

Det finns inga quickfixes, precis som jag pratade om igår. Jag påstår inte att det nödvändigtvis kommer vara lätt, jag förväntar mig inte att du ska känna hela vägen att det är kul och inspirerande. Men jag kan med rent samvete säga att det kommer alltid vara värt det.

***är ditt problem verkligen sant?

Ta en stund för att reflektera över vad du fokuserar på just nu, vad som snurrar i din hjärna. Jag ska ge ett exempel för min egen del. För 6 år sedan så sprang jag ett fjällmaraton. Det var superkul och jag är jättestolt över att jag har gjort det, och det har jag aldrig ångrat. Men tyvärr så blev det så att jag sprang sönder mina knän och fortfarande än idag har jag problem med mina knän och underben som gör att jag inte kan springa, inte njuter av löpning. Det här lät (observera att du TILLÅTER dina problem att finnas kvar. att du har ett val) jag finnas kvar som ett problem och hindrade mig från det som jag faktiskt egentligen ville till. Och det var att hitta ett sätt att komma ut i skogen och röra på mig, hitta ett effektivt sätt för att hantera stress. Under så många år så lät jag min frustration över att inte kunna springa hindra mig från att göra just det. När jag kunde släppa taget om det, ilskan och sorgen och acceptera situationen så insåg jag att det fanns andra sätt att uppnå det jag vill till.  Att jag kunde meditera, promenera eller vandra istället och då hitta ett sätt att fokusera på vad jag vill till. Och när jag fann nya möjligheter (neuroplasticitet) så kunde jag också släppa taget om alla ”problem” och ”hinder” kring mina knän. Jag har hittat ett sätt som funkar för mig, då jag klargjort vad jag egentligen ville (dag 1) och vad som gjorde mig motiverad att göra det (dag 2) istället för älta varför jag inte kunde springa.

Det här har jag sedan kunnat applicera på flera områden i mitt liv och på ett väldigt effektivt sätt lärt mig att hantera det som skapar stress och när känslan av jag inte har kontroll över mitt liv.  Jag skulle nog dock säga att det här är en av de svåraste dagarna i den här uppmaningen.

***hur medveten är du om dina drömmar och hinder?

Du kanske inte ens är medveten om att du fokuserar på dina problem och hinder, istället för dina möjligheter och drömmar. Och känner att du skulle vilja ha hjälp att komma igång, att släppa taget om att fokusera på det du vill ifrån så att du kan fokusera på det du vill till.

Jag jobbar väldigt mycket med det här i egenskap som mental rådgivare. Så är du redo att sluta älta det som du vill från och känna en sten från axeln lyftas så du kan fokusera på det du vill TILL så tycker jag du ska boka ett samtal med mig. Jag ser fram emot att med kärlek, stor energi och glädje och känslan av ge dig en hand i ryggen för att peppa dig framåt och få dig att vända blicken mot dig att du vill TILL. För det är du värd!!

För att läsa mer om mina livscoaching samtal så klicka här ->> Livscoaching

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *