Dag 2. Ditt VARFÖR för ökad motivation

Välkommen tillbaka! Om du ännu inte gjort Dag 1 så rekommenderar jag dig att börja där först då jag tänkt ut en steg för steg process som jag anser gör att du kommer få ut mest av denna uppmaning.

Här hittar du dag 1 –>> Vad vill DU? Egentligen?!!

Vill du hellre se detta istället för att läsa så finns det här –>> Ditt VARFÖR?

***Det är okej att det känns lite svårt just nu

Jag vill först och främst påminna om att detta är en process, och att övning ger färdighet. Vi kvinnor tenderar att sätta så höga krav på oss själva och ökar därför risken att ”misslyckas” och får därför våra rädslor bekräftade som en självuppfyllande profetia. Det finns inget perfekt, du kan inte göra misstag men du kommer lära dig på vägen.

***Att klargöra vad du vill gör det lättare att skapa en plan att följa

Jag märker att många av de kvinnor jag träffar inte riktigt vet vad dom vill och när det inte finns en tydlig bild är det också svårt att veta när vi har mått nått målet, även om det målet kan vara subjektivt dvs hur du vill känna, hur du vill må. När jag samarbetar med en klient för att ta dig i den riktning du vill så är det viktigt för mig att du känner att du har rätt att få allt du vill ha, så som du vill må, så som du vill se ut, så som du vill leva.

***du får inte motivation, den får du skapa själv

Idag ska vi titta på ditt varför. Att klargöra detta kommer öka din motivation. Jag tror inte på hotivation, det skapar ingen bra känsla och det kanske får jobbet gjort men det finns ingen glädje med i det hela. Jag vill att du ska må bra, att du ska känna att det är roligt och inspirerande, och att du vill ha mer av träningen och den personliga utvecklingen.

För att öka din motivation kommer du först att få läsa det du skrev igår. Sedan tittar vi på varför, ditt VARFÖR vill du det här? Ett exempel för att konkretisera det här; jag vill sova 8 timmar varje natt och vakna utvilad, jag behöver därmed gå och lägga mig i den tid jag vet där smärtgränsen går för om detta ska bli möjligt eller inte.

Därmed behöver jag en tydlig bild av vad detta ger mig så att jag minns varför jag ska göra det. Varför vill jag det här? -> Jag vill känna att jag har energi, så att jag kan ge mitt bästa till mina klienter. Jag vill ha energi till att hjälpa dem uppnå de resultat de vill ha. Varför vill jag det? -> Jo för att det här är mitt arbete, det här är mitt syfte här på jorden att hjälpa kvinnor att må bra. Varför vill jag hjälpa andra kvinnor att må bra? -> Jag vill känna att jag har ett meningsfullt jobb, känna glädje över arbetet jag gör.

Eller detta exempel men ur ett annat perspektiv. Varför vill jag sova 8 timmar varje dag och vakna utvilad? -> Jag vill ha tillräckligt med energi så att när jag kommer hem efter arbetet att mina barn och min man inte bara får ”det sista” av mig utan att de också kan få det bästa av mig. Varför vill jag det? -> För att jag vill vara en närvarande, lekfull och glad mamma som peppar och stöttar och lyssnar på mina barn. Och det har jag inte kapacitet till om jag går runt och är konstant trött.

Tratta ner det och svara på så många VARFÖR tills du inte kommer på något mer. Där har du ESSENSEN av din motivation för att hålla dig på spår till det du vill ha.

***använd dig vad du vill, undvik negationer

Återigen ska du inte jobba i negationer. T.ex jag vill inte känna mig trött. Enligt den neuroplastiska läran är det inte bra för hjärnan, då hjärnan letar möjligheter till det du säger. Den uppfattar inte ordet INTE utan uppfattar bara att du vill vara trött.

***använd dig av det du skrev ner igår

Är det några punkter eller sammanhang från listan igår som känns extra relevanta för dig så kan du välja 3 till 5 av dessa. Gå igenom och sätt ett JÄTTETYDLIGT varför kopplat till varje del när du har en tydlig bild av det. Till exempel i mitt fall; jag sitter där på kvällen och vet att jag borde gå och lägga mig nu. När jag påminner mig om mitt VARFÖR så får jag en förklaring till vilken positiv effekt jag får av att gå och lägga mig nu. Det påminner mig att gå och lägga mig i den tid jag vet att jag behöver gå och lägga mig, för att sova 8 timmar och vakna utvilad. Jag behöver den motivationen för att gå och lägga mig för att få ett långsiktigt resultat. Annars skulle det vara för enkelt att kväll efter kväll falla för frestelsen att titta på ännu ett Netflix avsnitt eller läsa ett kapitel till i den spännande boken.

***Det finns inga quickfixes!!

Att titta på det där sista Netflix avsnittet eller läsa det sista kapitlet trots att jag VET (för du är ju en sjukt smart kvinna och har FULL KOLL på när du gör något som du vet att det inte är bra för dig!) ger snabb tillfredsställelse och därmed är lätt att välja. Det känns som en quickfix för lycka. Men det avsnittet inte kommer ge mig livskvalitet på lång sikt. Och om det är något jag jobbar med så är det resultat som är hållbara och ökar din livskvalitet på lång sikt.

Vill du få hjälp med att nå dina önskade mål, förbättra din hälsa och öka din livskvalitet? Då tycker jag du ska läsa mer på denna sida för möjligheten att jobba 1:1 med mig –>> Professionell träning online
Eller vill du träna med mig på plats på Stockholms fräschaste boutiquegym för kvinnor endast på The Workout Plan Studio? Då tycker jag du ska kika in denna sida, här håller jag även föreläsningar och workshops. –>> Personlig träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *