Dag 1 av 5. Vad vill DU? Egentligen?!

Jag har jobbat med hälsa och träning i över 20 år nu och detta är en återkommande utmaning till att många inte når sina mål, eller ens sätter några mål för den delen. Det är som Mikael Arndt (som är en passionerad och framgångsrik multientreprenör och EN av mina inspirationskällor) säger ”Genom att skriva ner dina mål med papper och penna är det 20 gånger större chans att du når dem! Skriver du ner dem varje dag är du en del av topprocenten över de mest målmedvetna i hela världen”.

Det här en uppmaning, och inte en utmaning då jag upplever att många får prestationsångest av det ordet. Det här är en gåva till dig för att ta dig tid att reflektera över ditt liv och din hälsa.

Vill du hellre se detta istället för att läsa så finns det här –>> Vad vill du? Egentligen??

dina sanningar

Jag tror att du har en ungefärlig bild av vad du vill men att den inte är så utvecklad som den skulle kunna vara. Det är nog egentligen inte vad du vill, för att du låter flera mentala hinder stå mellan. På en medveten nivå (ditt ego) kanske du tänker ”det går inte” och det kan bero på att

  • Du vet inte HUR det ska gå till
  • Du vet inte hur ska du få TID
  • Du ifrågasätter hur du ska ORKA eller
  • Hur ska du ha RÅD

Dessa ”sanningar” blir hinder som står i vägen för att ens försöka.

Släpp taget om att Det ska bli ”perfekt” på en gång

Innan jag satte mig ner för att spela in videoklippet så började jag bli väldigt nervös och fick intala mig själv att det behöver inte vara perfekt. Och det är budskapet vill jag ge till dig också. Se det här som träning och träning ger färdighet. Det behöver inte bli perfekt första gången, gör så gott du kan. Det viktigaste är ATT det blir av.

våga specificera dina mål

Anledningen till att jag har den här uppmaningen är för att jag träffar så många kvinnor, när de kommer till mig I egenskap av personlig tränare och mental rådgivare, som inte riktigt vet vad de vill de vill. De vill bli lite starkare, få lite mer ork och så vill de gå ner i vikt också. Jag vill vara tydlig med att jag inte lägger någon värdering i om det är rätt eller fel. Men vad innebär det att bli lite starkare för dig? Vill du kunna lyfta tyngre? Vill du kunna springa längre? Och hur ska det kännas? Hur ska du må när du vet att du orkar mer? Om du vill gå ner i vikt, hur många kilo vill du gå ner??

Jag tror att du inte riktigt vågar att specificera vad du vill för att då kommer alla mentala hinder fram och ”sanningen” att det går inte. Därför rekommenderar jag dig att göra den här övningen flera gånger.

på samma sätt som du tränar musklerna på gymet behöver du träna hjärnan för att se möjligheter, istället för hinder

Neuroplasticitet kallas det här, på samma sätt som du tränar dina muskler så behöver du träna din hjärna i att leta möjligheter istället för hinder.

Hjärnans primära syfte är att få oss att överleva, vi drivs därför väldigt mycket av rädsla. Vi är inte programmerade för ett ”optimalt” liv tyvärr, utan för att du ska överleva. Känner du oro inför något så reagerar din hjärna på fara och kommer försöka att få dig att undvika den situationen för att du ska överleva. Du blir stressad och ”fly eller fäkta” mekanismen går igång. Dvs även om det är något du faktiskt VILL göra men känner oro för hur det ska gå till, då du aldrig gjort det förut, så kommer hjärnan reagera på det. Den kan inte skilja på upplevd eller verklig fara.

På det här sättet så tränar du din hjärna att hitta nya vägar till allt du vill ha, det du vill känna, göra eller köpa. Om du drömmer om ett nytt jobb, eller har ett drömboende. Hur ska en eventuell partner vara eller hur vill du att din nuvarande relation ska utvecklas. Vad ska träningen leda till?

utgå från dig!

Gå inte i fällan att skriva ner vad du tycker att du borde eller måste göra. Det är många av oss som drivs av det. Vi ifrågasätter oss själva, tittar mer på hur andra gör, bekymrar dig över vad andra kan komma att tänka eller säga än att lyssna inåt vad ditt hjärta viskar om. Jag vill vara tydlig med att det finns inget rätt eller fel, utan det som känns rätt för dig är rätt för dig och det som inte känns för dig är fel för dig. Och jämför för guds skull dig inte med någon annan.

så här går det till

Rent konkret så går det till som så att det finns inget perfekt sätt att göra det här på. Utan gör det som du kan göra idag. Du kommer att behöva göra det här flera gånger, jag till och med rekommenderar dig att göra det här flera gånger. Prova det förslag nedan som spontant känns lättast, roligast eller du blir mest inspirerad av.

Ta dig 5 till 30 minuter att göra det här och inte mer än 30 minuter, för då kommer du bara övertänka det hela. Skriv ner det som gör att du känner dig inspirerad, som känns spännande, kul, härligt och som skulle tillföra livskvalitet i ditt liv. Lägg ingen värdering i om det här är möjligt eller logisk eller om det här är någonting som någon annan tycker att du borde göra.

Har du aldrig gjort det här förut så kan man börja med att välja ett område, till exempel hälsa eftersom jag jobbar med hälsa och träning så är det ju ett lämpligt ämne i sammanhanget.

Förslag 1

Du kan skriva en punktlista

  • Jag vill vakna utvilad varje dag
  • Jag vill må bra
  • Jag har energi över efter jobbet för att träna, umgås med vänner eller familj
  • osv. Denna lista blir så lång eller kort som den blir. Det finns inget bra antal (du är ”duktig”) eller dåligt antal (du är ”dålig”)

Använd inte negationer, det vill säga jag vill INTE känna mig trött. Det ska vara vara vad du vill, då hjärnan inte gör skillnad på om det är positivt eller negativt. Vill vara pigg, positivt och hjärnan börjar leta möjligheter efter det. Du vill inte känna dig trött, negativt och hjärnan letar möjligheter till att bli mer trött. Hänger du med?

Förslag 2

Eller så väljer du att beskriva hur ditt drömjobb skulle se ut, hur ditt drömboende är eller din drömkropp. Du behöver inte jämföra med hur din situation ser ut nu, du behöver lyssna in och inte övertänka det hela. Här fastnar många, blir frustrerade och påminns om alla ”sanningar”. 

Förslag 3

Du kan också skriva hur en perfekt dag skulle se ut för dig. När vaknar du? Hur mår du? Vad är det första du gör på morgonen? Var jobbar du, när jobbar du, hur mycket jobbar du? Gör du något speciellt på lunchen för att förgylla livet? När tränar du? Gör du något kul efter jobbet? Och så vidare, och så vidare.

Vilket av förslagen du än använder så fokusera på hur du vill känna dig, hur du vill må och vad som kan hjälpa dig att uppnå de målen.

sitt inte längre än 30 minuter om du inte är van att göra detta

Sitter du längre än 30 minuter så finns stor risk att du tycker att det är jättejobbigt och då kommer du tappa motivationen. Hellre lite men ofta. Tänk på att övning ger färdighet. Alla är nybörjare i början.

Vill du veta mer om mig så kolla runt på hemsidan så finns det mer att läsa om mig mina tjänster och andra inlägg på bloggen. Gå gärna med i min kostnadsfria facebookgrupp Träning för livet -för kvinnor mitt i livet för mer inspiration och dagliga inlägg för att peppa dig till att följa ditt hjärta och må bra.

Har du några frågor eller vill dela med dig av någon insikt är du varmt välkommen att skriva en kommentar på detta inlägg, det skulle göra mig glad. Dela gärna inlägget, det gör mig ännu gladare om detta når ut till fler för att motivera och ge dem konkreta verktyg för att ta tillbaka kontrollen över sitt liv, hantera stress och förändra sina liv i rätt riktning.

Varmt välkommen åter imorgon för dag 2 då vi ska prata om varför det är så viktigt att också definiera ditt VARFÖR.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *