Alla kan bli löpare

Jag har mött så många som är nyfikna på att börja springa, eller jogga, men den främsta anledningen till att de anser att de inte kan börja med löpning är ”Men jag har ingen kondition, jag blir andfådd bara jag behöver springa några meter till bussen”

Ett av mina favorituttryck när det kommer till träning är att ”du kunde inte gå när du föddes, nu kan du springa” för att visa på möjligheterna och den utveckling som kommer att ske om du ger det ett försök, och tid.

Ja det är inte konstigt att du blir andfådd när du behöver kanske springa allt du kan för att hinna med bussen eller tåget för att hinna i tid till jobbet. Väldigt enkelt förklarat så är du inte uppvärmd och kroppen har inte hunnit förbereda sig för denna aktivitet och då svarar den på det sättet. Du får en känsla av hjälp, vad jobbigt det är att springa och bestämmer dig för att detta inte är något för dig. Känner du igen dig?

När jag jobbar med ovana löpare så förvånas alltid nästan samtliga över hur mitt upplägg är, och framförallt att de får rucka på sin egen uppfattning om att de inte kan springa. Och blir glatt överraskade över hur mycket de njuter av det. Börjar man försiktigt med att springa och blandat med gång/promenera max 30 minuter så har man fler härliga insikter att få ta del av på vägen mot denna underbara motionsträning.

Löpning är en träningsform som behöver några delar ödmjukhet, en väldigt massa tålamod och det är väldigt klokt att hjälp av en löpcoach i början eller när man vill utvecklas vidare. Med denna kan du stämma av varför du blir trött, om du får ont och pepp när motivationen tryter.

När du gett kroppen den tiden, och lagt ner det arbete som behövdes för att du ska känna dig bekväm med din löpning, på vilken nivå det än är, så är det magiskt. Och kom ihåg att du är löpare vilken hastighet du än tar dig fram i, vilken distans eller hur många miuter du än är ute och springer eller om du blandar löpning med gång. Löpning är för alla som vill.

Jag är just nu så himla lycklig att min granne, som jag brukar promenera med 1-2 gånger per vecka och som varit totalmotståndare mot löpning av samma anledning som jag nämnt, nu vill prova att springa med mig. Hon har sett mina filmer på instagram från när jag springer i skogen och blivit sugen att testa. Så söndag morgnar kommer vi nu springa istället för promenera.

Jag älskar när jag kan inspirera andra till ett sådant beslut, det är ju precis därför jag jobbar som tränare och också delar med mig i sociala mediakanaler om min egen träning.

Vill du få hjälp att komma igång med löpningen? Då är du varmt välkommen att hänga med i min träningsgrupp som börjar den 18e april. Vi tränar två gånger i veckan tillsammans för att inte motivationen ska tryta. På tisdagar kommer vi fokusera på löpskolning och löpteknik och på torsdagar styrka och rörlighet för att ge dig de allra bästa förutsättningarna att fortsätta med löpningen även efter dessa fyra veckor.

Här kan du läsa mer om denna träningsgrupp

Nu önskar dig en bra dag! Min träning för dagen är färdig och blev löpintervaller på lunchen. Vad tränar du idag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *