3 sätt att lyckas med vad du än vill uppnå med ditt liv. Val av strategi.

Jag lyssnar mycket på poddar för att inspireras inom träning, personlig utveckling och entreprenörskap. Just nu lyssnar jag mycket på amerikanska inspiratörer, bl. a Tony Robbins.

Han delade med sig av 3 sätt att lyckas med vad du än vill uppnå i ditt liv, och här kommer min tolkning av dessa. Jag började skriva alla tre i ett inlägg. Men har valt att dela med mig av min reflektion och erfarenhet av varje punkt för att skapa ett konkret exempel och ge dig kontext till sammanhanget. Och då blev inlägget alldeles för långt, så det kommer bli tre olika inlägg av denna anledning.

  1. Vilken strategi väljer du?

Problemet med det här var att det inte var HÅLLBART. Idag har vi så oerhört bråttom, allt måste ske snabbt och se resultat gärna på 1 dag. Det är  helt orealistiskt. Efter att jag gick in i väggen så tog det minst lika lång tid att känna mig ”som mig själv igen” som det tog att gå in i väggen. Om din strategi inte är hållbar så kommer den inte ge dig resultat du vill. Jag bjuder på tips på detta längst ner i detta inlägg.

Men också ett väldigt viktigt ord till detta, FOKUS. Så här i efterhand kan jag önska att jag fokuserat på en sak just i den perioden. Att landa i rollen som tvåbarnsmamma för att skapa utrymme för att sova, vila, äta och allt det basala som behövde hinnas med för att orka med två barn, min man jobbade heltid och vår yngsta sov knappt inte på nätterna. Vaknade kl5 och skrek mestadels hela dagarna. Det var utmattande i sig.

Men eftersom jag skulle komma igång med träningen OCH driva ett framgångsrikt företag så gjorde jag två kardinal fel;

  1. Jag borde ha sovit och vilat de få tillfällen och stunder som min lilla son gjorde, men istället hetsade jag med att jag skulle träna då. Fastän jag var helt slut.
  2. Jag borde ha lagt mig i tid på kvällarna för att palla att bli väckt flera gånger på natten OCH gå upp klockan 5, och orka med hela dagen med en missnöjd liten kille. (observera att jag absolut inte skyller på min lilla son, men han skrek mycket när han var liten. Tills han var cirka 2 år. Idag är han mestadels en liten solstråle som sover överlag väldigt bra på nätterna) Men istället tog jag kvällarna till att jobba, och kunde sitta uppe till kl 23-00 men det hände också att jag la mig kl 2 ibland.

  1. Planera och prioritera. Skapa en överblick över din vardag för att hitta tillfällen för att träna, vare sig det är 1 gång i veckan eller 3.
  2. Hittar du inga såna tillfällen? Sänk ribban, det är bättre att träna 20 min 4 ggr i veckan än 1 timme 2 ggr i veckan. Kanske det gör det lättare att planera in?
  3. Hittar du fortfarande inga luckor? Okej så vad kan du ta bort? Om du ska tacka ja till träning så måste du tacka nej till ngt annat. Om träning är din prio 1 så behöver planeringen av den ske enligt det. Inte allt annat och sen träningen.

Jag vill ge dig tid att klura på detta inlägg, och använda det för att sätta ditt mål så att du kan fundera över vilken strategi som skulle funka bäst för dig. Punkt nr 2 kommer därför på måndag den 26e mars.

 

2 kommentarer

  1. Gunnar FN säger:

    Väl uttryckt.
    Mål och mening – planerat – och utför det. Kan också uttryckas target – plan – execute. Är A och O i alla fall i min bransch såväl som i det privata…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *