Månad: maj 2018

Träning då och nu

När jag träffar en ny klient så frågar jag alltid om deras träningshistoria. De allra flesta berättar hur det såg ut för 1 år sedan eller 15 år sedan.

Anledningen till att jag frågar detta är för att ta reda vad du gjort den senaste tiden, för att se var ditt mindset och prioritering kopplat till din träning är i dagsläget. Men också hur förberedd din kropp är för träning, vad den behöver och var vi kan starta. Detta gör jag för att planera dina träningspass med mig så du ska ut få det allra mesta av dessa utifrån ditt nuläge, dina förutsättningar och din målbild.

Men låt oss gå tillbaka till det jag skrev i första raden. Det är en fråga som kan leda till oro, skam och ångest att berätta att det är 1 eller 15 år sedan. Men också att det finns en frustration att det inte flyter på som det gjorde då, kroppen svarar inte på samma sätt. Jag förstår den känslan, hur jag tränade och hur kroppen reagerade på träningen när jag var 20 nånting kopplat till hur jag tränar och hur kroppen reagerar nu när jag är närmare 40 år är helt annorlunda.

Då kunde jag äta som jag ville utan att det påverkade vikten eller den upplevda hälsan negativt. Jag hade inga barn som störde min sömn, så jag kunde sova på nätterna. Eller ta en powernap på dagen om det behövdes. Jag tränade 3-5 ggr i veckan och kroppen svarade fint på all träning. Idag tränar jag samma antal men jag behöver lyssna på dagsform på ett helt annat sätt. När jag tänkt köra ett styrketräningspass så behöver jag vissa dagar göra om det till yoga eller promenad för att kroppen känns stel och/eller trött.

Hur jag tränade innan jag fick barn skiljde sig också åt. Då kunde jag utan problem träna varje dag efter jobbet om jag ville, åka hem och laga mat och slappa i soffan och därmed få ut både ett träningspass och återhämtning. Idag behöver jag planera för hämtning och lämning och laga mat så jag inte får två små prinsar med raseriutbrott pga de är hungriga och trötta efter dagis. Min återhämtning och sömn är styrd efter deras behov och schema på ett annat sätt än innan jag blev mamma.

Träning är färskvara, men glöm inte detta kära du;

Det är aldrig för sent att börja träna, och det går alltid att göra en förändring i önskad riktning oberoende av var du är nu.

En bra PT månar om att peppa och stötta dig i den processen, är lyhörd för dina behov och förutsättningar och väljer noggrant ut övningar som tar dig närmare till ditt mål med träningen.

 

Kram på dig

Tacksamhet – dag 4

Att känna tacksamhet, detta är något jag utövat i många år sedan jag kom över Mia Törnbloms bok ”Självkänsla NU!” Det har redan förändrat mitt liv så oerhört mycket.

Jag tror många glömmer bort att vara tacksamma. Tacksam för de små sakerna i livet som vi alldeles för lätt tar för givna, som att vi har mat på bordet flera ggr om dagen. Att vi har en varm säng att sova i varje natt, och ett hem att komma hem till varje dag. Men också att vara tacksamma för uppnådda delmål på vägen till ett större mål. Som jag skrev i förra inlägget med hjälp av att skriva ner vad jag är tacksam för vänder jag mitt fokus till något positivt, och ju mer tacksam jag är desto mer av det får jag.

Till mina klienter brukar jag säga att om du har svårt att känna tacksamhet på kvällen när det är dags att samla ihop dig vad du varit tacksam över, och du har haft en skitdag rent ut sagt. Skriv då att du är tacksam för att denna dag är över. Att du är tacksam för att imorgon kommer en ny dag och en ny möjlighet <3

Dagens uppgift var därför att skriva en lista på minst 25 punkter över vad jag är tacksam över. Jag kom fram till fler punkter än så och jag tänkte inte dela alla men ett helt gäng för att visa på bredden över vad jag är tacksam över. Att känna tacksamhet är något jag gör varje dag!

Jag är tacksam för att;

  • jag kan gå
  • att jag har ett hem
  • jag fått två underbara, friska barn
  • jag har en man som stöttar mig i mina drömmar
  • jag tror på mig själv
  • jag jobbar som PT
  • jag ska åka själv till Thailand i november
  • att jag och mina nära och kära är friska
  • djupa andetag
  • min träning ger önskade resultat
  • nöjda kunder och klienter
  • jag är tacksam varje dag för mitt liv
  • jag ser ljust på framtiden
  • jag prioriterar min hälsa och välmående
  • att jag vänt alla jobbiga händelser i mitt liv till lärdomar som gjort mig starkare än vad jag skulle varit om jag inte upplevt dem

Vad är du tacksam för?

Mina känslor för pengar – dag 3

Mina känslor och hur det kommer påverka resultatet är oerhört viktigt för att vad du känner nu kommer du få mer av. Känner du oro, ångest, frustration kommer du få mer av de känslorna. Men kan du skifta det till att njuta, leva och agera så kommer du få mer av det.

Lättare sagt än gjort kanske, men så enkelt är det. Det du fokuserar på får du mer av.

Min uppgift idag var att sluta mina ögon och tänka att jag redan hade manifesterat de 8000 kronorna i min hand. Att jag höll dem i min hand och föreställde mig vad jag skulle göra med dem. Och känna in hur det kändes att spendera de pengarna. Vare sig det gäller att spendera, investera eller spara. Eller kanske betala av ett lån och känna vilken lättnad det innebär.

Tricket är också – att vilket mål du än vill uppnå – att du sätter dig in i de känslor redan nu som du kommer ha när du nått fram till ditt mål. Dvs inte tänka att ”sen när jag…” Då kommer ditt mål alltid ligga i framtiden. Sätt dig in i tanken och känslor att du redan är där NU. Det kan du behöva öva på, men tro mig det är värt det.

Frågan jag sedan skulle svara på var vilka 5 mest inflytelserika känslor tanken på att manifestera ytterligare lite mer än 6000 kr (eftersom jag redan dag lyckades manifestera nästa 2000 kr)

Mina blev;

  1. Glädje
  2. Förväntansfull
  3. Hopp
  4. Inspiration
  5. Frihet

Är du nyfiken och följa med på denna resa som jag gör för att förändra min relation till pengar (som egentligen med denna metod kan översättas till din relation till din kropp, din träning, ditt liv etc etc) så kommer det ut blogginlägg med jämna mellanrum. De första två kan du läsa nedan, och jag kommer att länka till samtliga tidigare inlägg innan i varje nytt blogginlägg för denna resa i personlig utveckling som jag gör nu.

Dag 1 – 21 dagar att förändra min relation till pengar

Dag 2 – att förlåta

 

Att förlåta – dag 2

Tänk så mycket smärta och ilska vi bär inom oss, som vi trycker ner i själen och kapslar in. Som förgiftar vår hälsa, vår ton mot oss själva och andra. Vilken negativ spiral det skapar.

Dag 2 i boken om att förändra min relation till pengar (dag 1 kan du läsa om här, när jag manifesterade nästan 2000 kr) handlar om att förlåta. Mig själv och de situationer eller personer som behöver förlåtas. Det handlar inte nödvändigtvis om att förlåta personen i fråga, utan att släppa den negativa energi som den personen och den smärta den orsakat dig skapar i ditt liv nu. Det handlar om att frigöra mer energi för att göra det du vill och leva ditt liv som du vill utan att låta det förflutna påverka din framtid längre.

Jag har gått i terapi i 10 års tid från och till, så jag har gjort en stor resa vad det gäller min personliga utveckling och den smärta jag burit med mig. Men det var ändå väldigt befriande att skriva ner på detta sätt, konkretisera vad som fortfarande finns kvar inom mig och behöver städas ur för att få mer energi till det jag vill nu. Jag uppmuntrar alla mina klienter med mental smärta att skriva, och tipsar dem om passande metod för att göra detta. För att kunna fokusera på det de vill till, istället för det de vill ifrån.

Man skulle skriva ner 20-25 punkter för att förlåta. De första åtta kom lätt, sen mötte jag motstånd mellan punkt 9-14 och tänkte att ”oh jag orkar inte dra upp detta igen”. Men jag skrev ner dem och sedan flödade punkterna lätt mellan punkt 15-25. Efter det kom jag även på två till punkter med människor att förlåta.

Jag ska dela några, men många väljer jag att hålla för mig själv. De är för privata helt enkelt och inkluderar människor som inte förtjänar att hängas ut. Jag har förlåtit dem nu.

  • Jag förlåter mig själv för att jag stannade på ett jobb i 6 år som jag ville komma ifrån redan efter 6 månader. Det var inte rätt för mig.
  • Jag förlåter mig själv för att jag låtit rädsla och och andra åsikter om mig styra mitt liv och mina beslut.
  • Jag förlåter mig själv för att det tagit så lång tid att satsa helhjärtat på mitt företag som varit min stora dröm i cirka sex år
  • Jag förlåter mig själv för att jag inte trott på mig själv
  • Jag förlåter mig själv för allt dåligt samvete jag haft mot mina barn

Efter att alla punkter skrivits ner skulle jag läsa samtliga en i taget och upprepa orden. Jag förlåter dig (mig själv eller en annan person). Jag är ledsen. Tack. Jag älskar dig.

Detta kan kännas lite flummigt men detta betyder i själva verket;

  • Jag förlåter dig -> Jag frigör mig från detta och det är inte längre mitt problem
  • Jag är ledsen -> Jag är medveten om hur detta påverkat mig och jag är ledsen för att det tagit så lång tid att släppa.
  • Tack -> Tack för den insikt och lärdom jag kan dra av detta nu
  • Jag älskar dig – > Att sätta sig i ett state of mind av vänlighet, omsorg och kärlek nu när detta är rensat ur ditt inre.

Vad jag tyckte om dagens uppgift? Att detta är något alla skulle behöva göra för att bli mer närvarande och öka möjligheten att vara tacksam över det liv du lever NU. Att det var befriande att skriva ner, att läsa och upprepa orden jag förlåter dig, jag är ledsen. Tack och jag älskar dig efter varje. Det kändes lite larvigt och konstigt första punkterna men sen kändes det just befriande. Att det var en viktig insikt om vilka händelser i mitt liv som fortfarande låg kvar och tog viktig energi från mig nu. Jag känner mig faktiskt lite lättare, en städad själ.

Kram

 

21 dagar för att förändra min relation till pengar

Har du precis som mig vuxit upp med föräldrar som sagt när du önskat dig t.ex en ny jacka eller cykel, att vi har inte råd? Eller att brist på pengar gjort att du inte kunnat köpa eller göra det du vill? Att det känns som pengarna aldrig räcker till? Att när tvättmaskinen behöver bytas ut känner du ångest över hur du ska ha råd att reparera den eller byta ut? Att du velat ta hjälp av en pt, coach eller liknande för att förbättra din hälsa, kondition, gå ner i vikt, få hjälp med dina kostvanor men inte känt att du har råd?

Det kan anses som ett ilandsproblem, men jag tror att vår komplicerade relation till pengar här och känsla av brist på dem gör att vi inte öppnar upp våra hjärtan och plånböcker för att hjälpa andra i samma grad som vi skulle kunna. Eller oss själva för den delen, att investera mer i oss själva. Vår hälsa, vårt välmående, vår personliga utveckling, jobba mindre, mer tid.

Pengar och ekonomi är också en väldigt stor anledning bakom skilsmässa och/eller psykisk ohälsa. För mig har de senaste fem åren då vi fått två barn, jag startat eget företag och jag varit utmattad under nästan ett års tid haft en negativ påverkan på vår familjs ekonomi.

Jag påbörjade igår en 21 dagars resa i personlig utveckling som jag tänkte låta er följa med på, då detta är en resa jag vill göra. Jag vill med detta skapa ett liv med familjen som inte bara går runt varje månad utan att det även finns pengar att investera för ett rejält sparande för våra barn och vara mer aktiv som givare för välgörande ändamål. Vad skulle du vilja ha mer pengar till?

Jag använder mig av Kathrin Zenkinas bok Unleash your inner Money Babe som du kan hitta här. Målet med boken är att manifestera 1000 dollar (ca 8000kr) på 21 dagar. Men summan är valfri. Mitt mål och anledningen som gav mig en spark i baken att påbörja denna resa i personlig utveckling var att jag vill följa med mina kollegor på Rosa Skrot till Thailand i november och ha råd att betala min businesscoach som jag börjar jobba med om 2 veckor.

Igår var dag 1 som handlade om att städa ur plånböcker, handväskor, skåp, lådor och överallt där du kan tänkas förvara pengar eller kvitton. Det handlar om att samla ihop de pengar du har hemma men även städa ut gamla kvitton och presentkort. För mig ledde till att jag äntligen tog tag i att organisera min budget för mitt företag och insåg att jag redan nu ackumulerat en större vinst i företaget än jag trott detta år. Jag hittade kvitton som jag kan dra av på deklarationen i år som kommer gör att jag behöver skatta mindre. Jag gjorde iordning de där pärmarna som jag och min man pratat om så länge att vi ska för att samla ihop post som kommer under månaden (läs räkningar) så vi inte behöver vända upp och ner på huset varje gång det är dags att betala dem för att vi inte vet var alla är.

Och, jag hittade totalt nästan 2000 kr i kontanter hemma. Som vi inte visste om. Som vi kan göra mycket bättre saker med än att bara låta dem ligga och skräpa hemma. Dvs jag har redan manifesterat 1/4 av den totala summan på dessa 21 dagarna.

Boken kostade strax över 100 kronor, så jag har redan gjort en vinst på cirka 1900 kr. Inte en helt pjåkig start på första dagen. Och en stark insikt vad mycket pengar vi har hemma i form av leksaker, kläder, skor, cyklar och massa annat som vi pratat om att vi ska sälja vidare då våra barn vuxit ur dem. Säkert finns pengarna där till renoveringen av vår altan som vi tänkt på ett bra tag nu.

Hälsa är inte bara träning, kost och meditation. Att må bra i livet handlar om känslor, relationer till människor i din närhet men även t.ex pengarna i ditt liv. Därför väljer jag att dela denna resa.

Kram