Månad: mars 2018

3 sätt att lyckas med vad du än vill uppnå i ditt liv. Vilka känslor hindrar dig att nå dina mål?

2. Vilka är dina känslor kopplade till ditt mål?

Nr 1 kan du läsa här, vilken strategi väljer du?

I många år mådde jag väldigt dåligt. Jag led av depression, ångest, kraftiga sömnsvårigheter, komplicerade relationer till både alkohol och män. Jag skapade en sanning att det var så det skulle se ut, att det var det jag förtjänade. Att det var så mitt liv skulle se ut.

En dag så insåg jag att det får vara nog nu. Jag skapade en målbild av ett liv med en känsla av sammanhang. Där jag sov gott om nätterna, vaknade och kände mig peppad för en ny dag. Att jag delade mitt liv med en man som gav mig energi, istället för att ta energi. Att ett glas vin kunde förgylla en god middag istället för att tjäna som en flykt från verkligheten. Från att jag startade den resan så tog det bara två år. Två år kan låta mycket men med tanke på att jag levt med en mycket sämre story i 29 år så upplever jag det ändå som ett snabbt resultat.

Jag förändrade mina känslor till mina erfarenheter från livet, och har gjort dem till min styrka. De har gett mig verktyg att hjälpa andra människor.

Det som gjorde att jag fastnade där i så många år var två faktorer. Jag skapade ett stigma runt mig själv, där jag trodde att jag var ensam om denna bakgrund. Vilket jag insett idag är, tyvärr, inte fallet. Men jag skämdes för min bakgrund. Den andra var att jag inte tog emot eller sökte hjälp.

 

 

 

Det handlar om Känslor som skapar vissa tankar som skapar vissa beteenden, mer bekant som KBT. Vi tar ett exempel;

Du är en periodare med träning, tränar bara vår till höst. Du vill träna hela året runt men du gör det inte. Varför?

Dina känslor när hösten avslutas och vintern närmar sig är att motivationen sjunker. Du tänker att du inte har ork, eller tid. Det är för mycket på jobbet i denna period, eller dina barn är ändå sjuka så mycket nu fram t.o.m mars. Ditt beteende blir att du tänker att du ska träna, du till och med packar väskan och bokar en klass. Men när tillfället så kommer så bokar du av. För du har fastnat i att du inte har tid, ork och för mycket på jobbet nu. Detta leder till känslan skam och ångest.

Så i detta fall har

  • K för känsla som är bristande motivation som leder till ångest att det aldrig blir av
  • B för beteende att du lurar dig själv med att packa väskan och boka träning, men som du bokar av när det närmar. För du har inte tid, ork och känner du inte av en förkylning också?
  • T för tankar blir att det är hopplöst, du är hopplös. Oh varför kommer jag inte bara iväg och tränar?

Känner du igen dig? Eller kan du hitta andra utmaningar som du kan sätta en känsla, som blir ett beteende som leder till tankar som gör att du fastnar i en ond cirkel?

 

 

 

Vi letar lösning tillsammans för denna utmaning;

K för känsla. Okej så din motivation brister, du börjar leta ursäkter för att inte komma iväg. Är det verkligen brist på tid och energi eller är det att du inte vet vad du ska göra? Ta hjälp av en PT eller boka träningsdejter med en kompis. Börja på en enkel nivå, ta promenader tillsammans. Den största utmaningen som jag ser här som tränare är att man går ut för hårt, från 0 träningspass till 5-6 pass per vecka och så tappar man träningsglädjen och kroppen svarar inte till slut på träningen. Lägg in ett pass i veckan, börja där!

B för beteende. Beteendet i detta fall blir undvikandet av träningen. Vad fyller du dina dagar med? Har du koll på vad det är som finns i kalendern? Kan du rannsaka dig själv och se att du lägger mycket tid på något som du inte vill men som tar tid från t.ex träningen? En klassisk fras som jag hör ang folk som jobbar och tänkt träna på lunchen är att de inte har tid pga en uppgift som de kört fast med och känner att de måste lösa först. Jag förstår den känslan men faktum är att träna 30 min kommer öka din produktivitet och bara miljöombytet i sig kommer ge dig nya idéer och hitta nya lösningar. Prova!

T för tankar. Du tänker att det inte funkar, det är hopplöst, du har försökt. Du ser på andra som tränar året om och tänker att det skulle du också vilja. Du känner dig frustrerad och less. Träning utsöndrar endorfiner som ökar ditt välmående och gör dig glad. Så nästa gång du tänker så så ställ dig upp och hoppa på stället några gånger, gör några knäböj eller tåhävningar. Rulla på axlarna, sträck armarna mot taket. Återigen sänk ribban, vad detta beror på är prestationsångest. Och bristande inspiration som jag ser det. Den vanligaste frasen jag hör från mina klienter när de ska träna själva är att de inte vet vad de ska göra. Och då tappar de motivation. Det finns tusentals övningar och pass på youtube, jag har massa på min instagram. Plocka ihop 3-5 övningar som ser roliga/sköna ut att göra, gör dem cirka 10 ggr i en cirkel och upprepa cirkeln 2-4 ggr. Svårare än så behöver det inte vara.

Hur känns det nu? Vill du dela en utmaning och få inspo till att lösa den? Lämna en kommentar så gör jag mitt bästa att peppa dig!!

Metoder för att hantera stress OCH skapa bättre livskvalitet i vardagen

Idag har jag använt mig av flera metoder för att hantera känslor av stress. Inte för att jag behövde dem specifikt idag, men för att jag vill leva ett liv med kvalitet, glädje och känsla av att vara i fas med mig själv. Inte bara överleva, då många tar till liknande metoder då och endast då..

Så vad har jag gjort undrar du?!

Jag la mig väldigt tidigt igår, och vaknade utsövd. Att hålla sig till rutiner kopplat till sömn är oerhört positivt för hälsan. Innan vi hade barn så la jag mig senare på helgerna, tyckte det var lyxigt. Men det ruckade mina rutiner och var inte särskilt behagligt när klockan ringde tidigt på måndag morgon igen.

Njöt av mobilfritt så mycket som möjligt. För mig som har en lite osund förkärlek till Instagram och Facebook så är det väldigt skönt att lägga undan mobilen. Vara närvarande och njuta av det som händer nu.

Tog med familjen till havet, åt lunch och kastade stenar tills vi höll på att få en överdos av D-vitamin och frisk luft. Man blir trött men väldigt lycklig av några timmar i solen i naturen.

Avslutade dagen på gymet. Påfylld med hormoner som gör mig gladare och skapar bättre förutsättningar för att hantera mer stressiga dagar.

Nu är jag redo för en ny arbetsvecka. Hur känner du?

3 sätt att lyckas med vad du än vill uppnå med ditt liv. Val av strategi.

Jag lyssnar mycket på poddar för att inspireras inom träning, personlig utveckling och entreprenörskap. Just nu lyssnar jag mycket på amerikanska inspiratörer, bl. a Tony Robbins.

Han delade med sig av 3 sätt att lyckas med vad du än vill uppnå i ditt liv, och här kommer min tolkning av dessa. Jag började skriva alla tre i ett inlägg. Men har valt att dela med mig av min reflektion och erfarenhet av varje punkt för att skapa ett konkret exempel och ge dig kontext till sammanhanget. Och då blev inlägget alldeles för långt, så det kommer bli tre olika inlägg av denna anledning.

  1. Vilken strategi väljer du?

Problemet med det här var att det inte var HÅLLBART. Idag har vi så oerhört bråttom, allt måste ske snabbt och se resultat gärna på 1 dag. Det är  helt orealistiskt. Efter att jag gick in i väggen så tog det minst lika lång tid att känna mig ”som mig själv igen” som det tog att gå in i väggen. Om din strategi inte är hållbar så kommer den inte ge dig resultat du vill. Jag bjuder på tips på detta längst ner i detta inlägg.

Men också ett väldigt viktigt ord till detta, FOKUS. Så här i efterhand kan jag önska att jag fokuserat på en sak just i den perioden. Att landa i rollen som tvåbarnsmamma för att skapa utrymme för att sova, vila, äta och allt det basala som behövde hinnas med för att orka med två barn, min man jobbade heltid och vår yngsta sov knappt inte på nätterna. Vaknade kl5 och skrek mestadels hela dagarna. Det var utmattande i sig.

Men eftersom jag skulle komma igång med träningen OCH driva ett framgångsrikt företag så gjorde jag två kardinal fel;

  1. Jag borde ha sovit och vilat de få tillfällen och stunder som min lilla son gjorde, men istället hetsade jag med att jag skulle träna då. Fastän jag var helt slut.
  2. Jag borde ha lagt mig i tid på kvällarna för att palla att bli väckt flera gånger på natten OCH gå upp klockan 5, och orka med hela dagen med en missnöjd liten kille. (observera att jag absolut inte skyller på min lilla son, men han skrek mycket när han var liten. Tills han var cirka 2 år. Idag är han mestadels en liten solstråle som sover överlag väldigt bra på nätterna) Men istället tog jag kvällarna till att jobba, och kunde sitta uppe till kl 23-00 men det hände också att jag la mig kl 2 ibland.

  1. Planera och prioritera. Skapa en överblick över din vardag för att hitta tillfällen för att träna, vare sig det är 1 gång i veckan eller 3.
  2. Hittar du inga såna tillfällen? Sänk ribban, det är bättre att träna 20 min 4 ggr i veckan än 1 timme 2 ggr i veckan. Kanske det gör det lättare att planera in?
  3. Hittar du fortfarande inga luckor? Okej så vad kan du ta bort? Om du ska tacka ja till träning så måste du tacka nej till ngt annat. Om träning är din prio 1 så behöver planeringen av den ske enligt det. Inte allt annat och sen träningen.

Jag vill ge dig tid att klura på detta inlägg, och använda det för att sätta ditt mål så att du kan fundera över vilken strategi som skulle funka bäst för dig. Punkt nr 2 kommer därför på måndag den 26e mars.

 

Internationella sömndagen – för att det är så viktigt för hälsan

Innan jag blev utmattad tänkte jag inte så mycket på sömn, eller snarare reflekterade jag inte över hur viktigt sömnen var för hälsa och välmående. Och att brist på sömn är en stor faktor till ohälsa, och att många har utmaningar med sömnen. Det blev jag varse om när jag startade en facebookgrupp med syfte att inspirera till bättre sömn och mer än 80 pers hängde på.

Jag har själv komplicerad relation till sömn, och det är också en faktor som jag pratar mycket med mina klienter om. Jag hade i väldigt många år problem med ångest och depression och under hela 20-nånting åren sov jag fruktansvärt dåligt. Jag hade svårt att sova, jag vaknade och kände mig orolig på nätterna, och var väldigt trött på morgnarna. Jag arbetade heltid och festade ofta minst en kväll på helgen, så det var verkligen en ond cirkel. Under en period åt jag antidepressiva tabletter, det förbättrade min sömn något men det tog inte hand om problemet.

Idag försöker jag vara noggrann med att få 8-9 timmar sömn för då mår jag som bäst, vilket inte alltid är så enkelt med en 2-, och 4-åring i hemmet. Men numer är jag väldigt medveten om hur mycket jag sover, och kan snabbt göra kopplingar till att kroppen och hjärnan fungerar annorlunda efter en natt med mindre sömn och därmed sänka ribban på prestation i arbete och träning den dagen. Och när jag sovit bra, njuta av den energi jag har.

Men om det är något jag förstått på en känslomässig nivå de senaste åren så är det hur din sömn reflekterar ditt liv. Att sömn är viktigt för hälsan och välmåendet det vet både du och jag på ett intellektuellt plan, men frågan är om du själv gjort kopplingen mellan kvalitet på sömn och livssituation?

Det finns tyvärr flera anledningar till att en person sover dåligt. Migrän, smärta, sjukdom för att nämna några. Men sömn har också en koppling till psykisk ohälsa där du känner frustration, ångest, oro, orkeslös. När livet skaver. När du har svårt att somna för tankarna snurrar hejdlöst. Och du även vaknar i vargtimmen runt kl 3-4 av samma anledning.

Du kanske tänker över en uppgift på arbetet som du inte riktigt vet hur du lösa, eller ha tid till. Du kanske har haft en het diskussion med din partner eller vän som gett en bitter eftersmak. Du är orolig över hur ditt barn mår på förskola och/eller i skolan. Du känner dig frustrerad för att du lever ett liv som du inte känner någon kontroll över.

När jag var på väg in i min utmattning då skavde livet deluxe. Även under den period av återhämtning därefter när jag om och om igen ifrågasatte hur jag kunde låta det gå så långt. Att jag inte fick sova och återhämta mig var en stor anledning. Jag försöker verkligen lägga mig i tid varje kväll för att skapa de bästa förutsättningarna. Det finns kvällar då jag somnar så snart jag lagt huvudet på kudden. Men det finns också många kvällar då jag förträngt något under dagen. När allt blir mörkt och tyst runtom mig så kommer tankarna. Och sömnen får stå åt sidan för att vrida och vända mig oc fundera över detta under någon eller några timmar.

Hur är din relation till sömn?

 

Spoon theory – hur stress påverkar din energi

Spoon theory – en förklaringsmodell för att illustrera hur du använder din energi under dagen. Den skapades ursprungligen av en kvinna med lupus som ville visa med denna teori hur mycket energi sjukdomen tog ifrån den drabbade. Jag använder denna för att illustera hur stress påverkar din energi.

Jag tänker ofta på denna dagar när livet känns lite tufft. Den har gjort mig mer medveten om hur viktiga mina basala behov är för att orka med. Att sömn, vila, äta mat, umgås med mig själv eller vänner är så viktigt för att fylla på energi.

I filmen berättar jag mer om denna med ett konkret exempel. Har du koll på vad som tar kontra ger energi i din vardag?

Om du undrar varför jag är blå i munnen så har jag ätit pannkakor med keso och blåbär innan haha.. Litet rookiemistake när det kommer till att filma sig själv, men jag bjuder på det. Sånt händer ju alla!

Jag gör det inte annorlunda

Alla övningar mina klienter får av mig för att hantera sin stress och öka sin livskvalitet, de gör jag själv. Det är de metoder, verktyg och övningar som gör min kropp och hjärna starkare varje dag. För att fortsätta läka från den utmattningen som var oundviklig efter den stressnivå jag levde i för två år sedan. Som jag och normer i samhället skapade.

(Nästan) Varje kväll skriver jag ner vad jag är tacksam över. Minst tre punkter. Jag är inte immun mot stress och dåliga dagar och då skriver jag att jag är tacksam för att denna dag är över.

Kraften ligger i att SKRIVA NER, inte bara tänka dem. Det har lärt mig bl.a att en dålig dag innebär inte nödvändigtvis ett dåligt liv. Att det finns inget som heter misstag, utan lärdom.

Det tydliggör vad jag gjort, och fortsätter göra för att skapa ett liv och en hälsa som fyller mig med glädje och energi, snarare än ångest, oro och konstant trötthet.

Vad är dina tre punkter som du är tacksam för idag?