Månad: december 2017

Nytt år, nya möjligheter?

Nytt år, nya möjligheter?

Ett nytt år känns för många som ett oskrivet blad, så även för mig. Tankar om framtiden blandas mellan drömmar och vardagslogistik. Men jag ser inlägg i sociala medier som tyder på stress, oklara (eller orealistiska) förväntningar och prestationsångest. Kära ni, vi faller inte av jordens yta ikväll. Du kanske inte är klar över vad du önskar, vill, drömmer om? Det behöver inte vara klart när klockan slår tolv imorn. Du kan starta 1 januari absolut, men ditt mål, din dröm, din önskan är lika mycket värd vilken dag på året den än tar form.

Nyårslöften då? För min del skippar jag det helt och satsar på ett ledord. Finns här på bloggen om du är nyfiken att läsa mer. Klicka i sökfältet längst upp och sök på 2018 så kan du läsa mer.

Hur känner du för ett nytt år? 

Morgonträning 

Jag hade lite svårt att fatta det själv. För en halvtimme sen låg jag i min varma säng. Det höll på att gå i stöpet då jag missat en viktig sak; att lägga fram kläder igår för detta. Men jag hade en överläggning med mig själv och sa åt mig själv att sen finns inte tid idag. Försökte också peppa med att jag kommer inte ångra mig.

Sen kom jag till gymet. Jag var rätt ensam där, och inte riktigt vaken. Men jag var där och njöt av att starta dagen med träning. 

Jag är dock egentligen morgonmänniska därav inte optimalt att träna för mig på morgonen. Eller snarare jag hade planerat ett mycket tuffare pass än vad som blev utfört. Kroppen ville inte riktigt vakna och jag gjorde ett myspass för ryggen. Kändes dock väldigt skönt efteråt och jag var ändå glad att jag kommit iväg. För när har man nånsin ångrat ett träningspass?

Jag blev mäkta förvånad när jag kom hem vid nio att mina grabbar fortfarande sov. Det märks att vi är lediga.

När på dygnet tränar du helst?

Tid för reflektion 

I perioder av längre ledighet, såsom det tycks vara för många dessa dagar, finns tid för reflektion.

Vilka tankar dyker upp när du är ledig? Tankar om hur bra livet är eller smyger sig jobbiga tankar om önskad förändring på dig? Vad gör du med de tankarna när de kommer? Låter dem komma eller sätter igång ngn aktivitet för att du inte orkar tänka på det? 

Sedan vi gick på ledighet förra fredagen har vi (min man och jag) reflekterat massor, väldigt skönt att ha tid och ork att prata om allt i livet, högt och lågt. Vi försöker prata igenom det som varit, som snott energi och livsglädje. Men även vilka förhoppningar och drömmar vi har för 2018. Vi har gett oss tid att landa i nuet och låta känslor och tankar fått komma upp till ytan. Det är både jobbigt och befriande.

Har du haft tid för reflektion? 

Mysklädesträning

Igår blev det mysklädesträning. Dvs jag orkade inte ens byta om från myskläder till träningskläder så ordentligt nedvarvad var jag.

Men även om hjärnan njöt av flera timmar i soffan så gjorde inte kroppen det. Ryggen började säga ifrån och jag fick spänningshuvudvärk.

För huvudvärken la jag till serratus push, vilket är den första övningen i filmen. Och de övriga två övningarna fick sätta igång djupa bålmusklerna (övning nr 2) och rumpan (övning nr 3) för att avlasta ryggen.

Passet i sin helhet blev 2 set av 50 sek vardera per övning 

  • Serratus push
  • Sidoplanka liggandes, 50s per sida
  • Höftlyft med press ut av knän mha gummiband 

De övningarna som tog mig ca 7 min att göra gjorde susen. Inte bara fick jag bort huvudvärk och trött rygg utan jag blev också sugen på en promenad. Så det blev en sån också i duggregnet, väldigt uppfriskande. Och extra skönt att slappa vidare på soffan efteråt.

Träning i myskläder

Igår blev det mysklädesträning. Dvs jag orkade inte ens byta om från myskläder till träningskläder så ordentligt nedvarvad var jag.

Men även om hjärnan njöt av flera timmar i soffan så gjorde inte kroppen det. Ryggen började säga ifrån och jag fick spänningshuvudvärk.

För huvudvärken la jag till serratus push, vilket är den första övningen i filmen. Och de övriga två övningarna fick sätta igång djupa bålmusklerna (övning nr 2) och rumpan (övning nr 3) för att avlasta ryggen.

God Julträningspass

Igår körde jag ett riktigt endorfinpass med maken. Vi hade barnvakt och var sugna på att ta i och svettas. Maken önskade även flås. Kanske är detta något du vill köra i mellandagarna?

Vi värmde upp med höftlyft och band pull apart för att få igång musklerna i rumpa, bål och skulderbladsmuskulatur.

Sen körde vi 3 set vardera med 10-12 reps av; (med ca 2 min vila mellan varje del)

1. Raka marklyft och dynamiska utfall

Vi körde på 40 kg. Anledningen till att vi körde raka istället för vanliga marklyft är för att jag har lite problem med mina knän och maken håller på att lära sig tekniken. Vi körde dynamiska utfall och höll i 6kg hantel i vardera hand. Här kan man ju köra statiska om balansen inte tillåter dynamiska.

2. Rodd med stång, knäböj med wallball och rygglyft.

Jag höll mig till låg vikt på stången för att skulderbladsmusklerna skulle jobba korrekt. Wallball med lätt vikt och rygglyft körde vi i maskin men när vi skulle filma var den upptagen. Det går lika bra att köra på golvet om inte tillgång till sån maskin.

3. Rodd, sprintsquats och armhävning

Det blev lite ”tävling” här oss emellan. Men det var kul med lite utmaning. Den ena rodde och fick inte sluta förrän den andra var klar med 16 sprintsquats och sedan 10 armhävningar.

Det var två svettiga och glada småbarnsföräldrar som åkte hem till julklappsinslagning och uppesittarkväll.

Kör du detta pass i sin helhet eller ngn av delarna i mellandagarna?

God Jul önskar jag dig dagen till ära!

Julstress eller julavkoppling?

För mig har julen sällan eller aldrig varit en faktor till stress. Jag har önskat snö, tid med familjen och avkoppling. Just snödelen kan jag ju inte påverka men tid med familjen och avkoppling har stått på schemat i många år under denna tid på året.

Känner du dig stressad inför julen? Hörde på tv4 nyheterna att det är en oerhört stressig period för många. Förväntningar byggs som är svåra att nå upp till. Det finns ett stort behov av ledighet men inte ro att ge sig själv möjlighet till återhämtning. Det jag tror att de flesta stressar över är att man har förväntningar på att allt ska vara perfekt, alla ska bli nöjda med alla julklappar. Att en person ska fixa mat för väldigt många andra personer. Att julafton kommer varje år vet ju alla och det i sig är nog ingen stressfaktor, utan det faktum att man vill så mycket. Men jag hoppas och tror att många blir bättre och bättre på att köra knytis på julmaten, julklappsbyte för de vuxna och mindre pengar och mindre stress att handla julklappar. Och att julen kan få handla om avkoppling och inte att passa på att checka av todo listan som man inte hinner med i vardagens ekorrhjul.

Min kloka vän Ida sa ”det finns så lite faktiska måsten när man väl tänker till” och det tycker jag är bra att tänka över när julstressen tär på dig. Julen för mig är tid för avkoppling och tid för familjen. Hur känner du?

Årets värdeord för 2018

Mitt värdeord för 2017 var succé. Det känns så här i efterhand lite kopplat till prestationsångest men jag har gjort succé på flera fronter i mitt liv. Jag utvärderar 2017 i ett senare inlägg. 

Med värdeord menar jag ett ord som sätter intentionen, känslan. 

Jag frågade min man och han sa harmoni eller välmående. Vi är verkligen på samma linje. Jag gillar den känslan de orden ger. Men jag har ett annat som fått stå åt sidan känns det som.

Först tänkte jag kul, passion eller balans. Men jag tror spontant att de orden kan sammanfattas till livskvalitet.

Jag behöver ha mer kul, inte bara pendla mellan jobb och hem. Jag skulle vilja ha en hobby som skänker mig glädje. Kanske börja rida igen eller lära mig spela piano som jag drömt om så länge. 

Men det behöver fortsatt finnas balans för att tid och framförallt energin ska räcka till. Min energi har varit i obalans hela året men känns som jag börjar landa nu. 

Jag har tagit ett annat beslut för min hälsa och företag men det ber jag att få återkomma om. 

Har du ett värdeord för 2018? 

Träning efter dagsform

Hur är det bra? Bra!

Så svarar många utan att tänka efter. Jag brukar dock känna på mig när en klient som jag ska träna med eller är i kontakt med via personlig träning online, om denna inte är helt på banan. Att träna efter dagsform som motionär anser jag vara positivt för att öka motivationen att ändå träna, men också öka variationen i träningen. Det viktigaste för att få resultat är kontinuitet (vilket jag bloggat är om här) och det får du genom att träningen blir av.

Inatt sov jag väldigt dåligt och var mer eller mindre vaken från 3.30. Jag fick ett sent avbok på en klient och bestämde mig för att ta tillfället i akt att träna.

För att inte behöva tappa fokus genom att räkna antal övningar (reps) valde jag att sätta klockan på 50 sekunder för varje övning och kunde därmed lägga energi på att känna in rörelsen och tempot. Gjorde varje övning 3 gånger, så totalt 50 sekunder × 9 och totalt 2 min vilotid dvs ca 10 min. Övningarna jag gjorde (som du kan se i filmad version på min instagram) var dessa,

Raka marklyft

Armhävning på tå mot Smith 
Dynamiska utfall

Andra dagar när jag är väldigt trött så fokuserar jag dock på vila och promenad. Och andra dagar är jag piggare och kör lite tuffare i gymet. Jag har en övergripande plan men låter dagsform bestämma. Att släppa den prestigen har ökat min träningsglädje. 

Tränar du efter dagsform? 

Teamwork

Jag träffade min man för lite mer än 7 år sedan. Det var så klyschigt kärlek vid första ögonkastet. Jag är fortfarande väldigt kär i honom eftersom livet tillsammans med honom alltid känts lätt, och roligt.

Det har varit tufft sen jag gick in i väggen, och för en tid sedan insåg vi att vi bara levde dag för dag för att få livet att gå ihop. På kvällarna sjönk vi ner utslagna i soffan utan ork att prata. Inte det liv jag vill leva! 

Vi har snackat ihop oss och insett att vi glömde bort det som gör oss till OSS; teamwork. Vi har pratat om skam och skuldkänslor för att vi båda burit på våra axlar att vi komplicerat livet för varandra. Att vi inte varit ödmjuka nog att sänka ribban när vi på kort tid blev tvåbarnsföräldrar. Och ännu en gång förstår jag varför jag sa ja till att spendera resten av mitt liv med denna man. 
Det gör mig ont att han ska tänka att han bar skuld i min utmattning när jag haft fullt upp att skuldbelägga mig för det misslyckande som jag sett på min utmattning. 

Kommunikation är så otroligt viktigt i alla relationer, då missförstånd ofta skapar onödig smärta.