Månad: maj 2017

De lär oss kommunikation

Det är stundtals väldigt påfrestande att vara småbarnsmamma till två små unga herrar. Men i det stora hela också väldigt lärorikt, och underbart.

Vår äldsta son är just nu i trotsåldern. Det är upp och ner, och tvära svängar. Ja det här vet ju ni som har eller haft barn i denna ålder. Men för er andra så är det känslomässig bergochdalbana. Från glad och hjälpsam till en vansinnig hög som ligger och sprattlar på golvet skrikandes. För att strumpan sattes på på fel sätt. Ofta helt, i mina ögon, orimliga anledningar till såna känsloutfall.

För nån vecka sedan var det väldigt tufft. Jag och min man slet våra hår och kände oss helt maktlösa. Då hittade jag denna artikel (klicka här).

Jag började tänka över det här med kommunikation. Hur många gånger det uppstår missförstånd mellan oss vuxna som gör oss ledsna, oroliga eller arga. Och därmed kan påverka vår hälsa negativt då det tar onödig energi att förstå vad den andra personen menade. Jag tror sällan att missförstånd blir utredda. Vi pratar runt det och skapar nya förhållningssätt till den personen. Vi missar att reda ut missförståndet.

Men med ett barn i trotsåldern så är det omöjligt. Han kräver förståelse och upprättelse NU. Jag kan inte ignorera det. Jag får lära mig se signaler och skapa förståelse för olika beteenden. Men framförallt prata med honom om vad som är fel, och hur vi kan göra annorlunda.

Nästa gång frågade jag honom om de strumpor jag tagit fram var ok. Nej de ville han inte ha. Ok, gå och hämta ett par själv. Får jag? Ja.

Han kommer tillbaka som en liten solstråle. Två olika strumpor. Men vad väl gör väl det, de fyller sin funktion. Han är nöjd, jag är nöjd och missförståndet är utrett. Strumpan sattes på ut och in, men jag log i smyg och var så stolt över honom. Och över mig som istället för att tjata och bli arg kom till en ny insikt om min son. Han kan själv själv, liten börjar bli stor.

Just nu är läget lugnare. Ansvaret ligger fortfarande hos oss som föräldrar att skapa en god kommunikation. Jag lyckas inte alla gånger, men oftast. Vår relation fördjupas och jag hoppas han kommer fortsätta kräva den kommunikationen även när han blir äldre.

Vad gör ni när era barn trotsar?

5 min träning för alla!

Jag blev tipsad om en app som heter 7min workout. En himla bra grej tycker jag som gör träningen lättillgänglig. Den är pedagogiskt upplagd med tydliga instruktioner för övningar och hur länge de ska göras. Kan vara värt att kolla in om det är något för dig.

Min utvärdering av appen

MEN som personlig tränare var jag inte helt nöjd med val av övningar. Jag tyckte också att det var lite snålt att endast bjuda på ett pass.

Den gav mig en idé

DOCK ledde det till en idé. Att med inspiration från denna app göra egna träningsvideos som är 5 min långa eller upp till 30 min eller mer om du så orkar och vill. Men 5 min möjliggör att få till träningen varje dag och lite är bättre än inget.

Träning som passar alla, gratis och när det passar dig

OCH dessa 5 min träningspass kommer att vara på olika teman, tex mage (core), styrka ben och rumpa, kontorsträning för stela nackar och ömma ryggar. Men också kondition, funktionell rörlighet och överkroppsstyrka. Hur bra låter inte det?!!

Det här är ett projekt som jag påbörjar idag, så hoppas kunna dela med mig av ett pass så snart som möjligt och kommer fylla på med tiden. Det kommer därmed att finnas ett kartotek av träningspass på 5 min som du får ta del av GRATIS närsomhelst du behöver inspiration. Hur bra låter inte det?!!

Har du önskemål på teman? Skriv gärna en kommentar eller maila mig på maria@liltraining.se

Hoppas du får en härlig fredag i solen. Nu är det sommar!

Honungsfällan 

Enligt försäkringskassan är stress den vanligaste orsaken till sjukskrivning. 

När jag blev sjukskriven för utmattning var jag så stressad att jag inte fungerade längre. De sex veckor jag var sjukskriven minns jag ingenting av. Eller, jag har minnesluckor från hela den sommaren. Kanske delar av hösten också.

Stress kan orsakas av olika orsaker. För mycket på jobbet, men det kan också vara att svika sig själv och sina egna värderingar. 

En anledning till att jag gick in i väggen var att jag drev mitt företag. Det som jag älskar att jobba med, träning och hälsa. Det jag lägger hela min själ och hjärta i när jag engagerar mig i ett uppdrag, en träningsgrupp eller klient. Det är så jag funkar, allt eller inget. 

Jag jobbar fortfarande med mitt företag, inom träning och hälsa. Inget har förändrats där, jag älskar det fortfarande. Jag lägger fortfarande hela min själ och hjärta i allt jag gör. 

Idag drar jag i handbromsen lite. Kroppen protesterar och värker, jag känner mig trött. Hjärnan går på högvarv. Jag tänker på honungsfällan. Att köra på i 180 för att det är ju så kul! 

Igår hade jag ett uppdrag som hälsocoachning. Jag pratade med en kvinna som kände sig väldigt stressad. Jag bad henne att identifiera vad som skapar stress för henne. Idag lever jag som lär och tänker över mina faktorer som stressar mig. Och gör aktiviteter som får mig att koppla av. Lär mig acceptera de som finns där, funderar vilka jag kan påverka och inte. Skapar metoder för att hantera stressen.

Vad gör dig stressad?

Vad gör du för att hantera stressen?

Gör träningen mer lättillgänglig

Hur har din vecka startat? Jag har haft två klienter på morgonen, två mammor som vill komma igång med träningen igen och behöver hjälp för att hitta lämpliga övningar för där de är nu. Då menar jag sett till kroppens förutsättningar men också hur livet runtomkring dem ser ut.

De inspirerade mig till egen träning men också till detta inlägg.

Många av oss behöver inte komma till gymet 1-3 gånger i veckan för att springa snabbt eller lyfta tungt. Inte endast snarare. Många av oss behöver övningar som kan inkluderas i vardagen för att förbereda och förbättra kroppens möjligheter att ta skapa resultat av besöken på gymet. Träna lite varje dag.

Jag skriver många av oss, för det inkluderar även mig. Jag gör dagligen övningar för att förbättra rörlighet, styrka och förmåga att vara närvarande här och nu. För att må bra både fysisk och psykiskt. När jag väl beger mig till gymet så gör det för att passa på att lyfta tyngre eller springa tuffa intervaller på löpband.

Men det är så viktigt att skapa en grund för fysiken att och den mentala hälsan att kunna få ut effekt nog av den tiden kroppen får jobba i tyngre och mer obekväma situationer, vare sig det är på gymet eller någon annanstans.

Jag ska er några konkreta förslag hur och vad du kan göra för att illustrera vad jag menar;

Som mamma

  • Har du en bebis som gärna sover i vagnen? Grattis väldigt bra förutsättningar för att få till vardagsmotion varje dag. En timmes promenad ger ungefär 6000 steg.
  • Har du en bebis som gärna vill vara nära? Sätt på en bärsele och gör knäböj
  • Vill barnen vara med och träna? Lägg dig på golvet, sätt barnet över höfterna och kör höftlyft.
  • Ladda hem mammamage appen och passa på att göra en övning (eller så många som hinns med) när bebisen leker glatt på egen hand en stund. Jag använder den som ett verktyg när mammorna inte tränar med mig för att få hjälp med aktiveringen av djupa bålmusklerna.

Som löpare

  • Har du ett kontorsjobb? Ställ dig upp och gör tåhävningar med fötterna pekandes utåt, framåt och inåt. Fötterna axelbrett isär, gör 10 stycken i varje position med fötterna.
  • Ska du på gå på toaletten? Gör dynamiska utfall dit!
  • Telefonmöte? Gör knäböj samtidigt.

Det här är övningarna som enkelt kan tillämpas i vardagen, som jag jobbar med mina klienter och modifierar efter behov. Sen finns det tonvis med övningar som skapar en stark och funktionell kropp men som är lite svåra att beskriva med ord. Men följ mig gärna på instagram då jag med jämna mellanrum visar övningar som du enkelt kan tillämpa i vardagen. Jag la upp en övning där idag för dig som är stressad och öm i bröstryggen.

Vad brukar du göra för övningar som du enkelt kan göra i vardagen? Hemma eller på jobbet, där du inte ens behöver byta om?

Tjäderstigen

Jag delar mitt liv med min man och våra två små söner. Båda kan gå och är väldigt nyfikna på skogen, och älskar att vara utomhus på äventyr med oss. Ett äventyr som just nu är alldeles lagom för oss med en 1-åring och en 3-åring är att åka till Tyresta Nationalpark och gå Tjäderstigen.

 

Det är en 1,3 km lång led genom skogen som är till för barnfamiljer då den är enkel att gå, även om den bjuder på en del stenar och rötter. Men längs vägen finns en del roliga upptäckter att göra. Som en skattkista, den leende stenen, ett jättestort spindelnät, eller lyssna på skogens ljud. Båda våra grabbar tycker det är jättekul att gå där. Leden är dock inte anpassad för att gå med barnvagn.

Vi brukar gå denna led då det tar endast 10 minuter med bil för att ta oss till Tyresta Nationalpark. Det som är pricken över i är att det finns en gård här, där man kan titta på djuren. De har hästar, kor och höns bland annat.

Men det finns även grillplatser, ved finns på plats. Så vi brukar grilla efter att vi gått där så får barnen leka på ängen bredvid. Är det för kallt eller ni föredrar att sitta inomhus finns en raststuga. Men de håller på att bygga om caféet där som ska öppna nu i maj, så där kan du fika om du föredrar det.

Ett tips för er småbarnsföräldrar som behöver komma ut och springa av er för att inte klättra på väggarna hemma. Ett himla härligt sätt att umgås och anledning att komma ut i skogen och få frisk luft. Att äta utomhus gör också att det smakar extra gott, tycker jag iallafall.

Vad brukar du göra med dina barn?