När jag träffar en ny klient så frågar jag alltid om deras träningshistoria. De allra flesta berättar hur det såg ut för 1 år sedan eller 15 år sedan.

Anledningen till att jag frågar detta är för att ta reda vad du gjort den senaste tiden, för att se var ditt mindset och prioritering kopplat till din träning är i dagsläget. Men också hur förberedd din kropp är för träning, vad den behöver och var vi kan starta. Detta gör jag för att planera dina träningspass med mig så du ska ut få det allra mesta av dessa utifrån ditt nuläge, dina förutsättningar och din målbild.

Men låt oss gå tillbaka till det jag skrev i första raden. Det är en fråga som kan leda till oro, skam och ångest att berätta att det är 1 eller 15 år sedan. Men också att det finns en frustration att det inte flyter på som det gjorde då, kroppen svarar inte på samma sätt. Jag förstår den känslan, hur jag tränade och hur kroppen reagerade på träningen när jag var 20 nånting kopplat till hur jag tränar och hur kroppen reagerar nu när jag är närmare 40 år är helt annorlunda.

Då kunde jag äta som jag ville utan att det påverkade vikten eller den upplevda hälsan negativt. Jag hade inga barn som störde min sömn, så jag kunde sova på nätterna. Eller ta en powernap på dagen om det behövdes. Jag tränade 3-5 ggr i veckan och kroppen svarade fint på all träning. Idag tränar jag samma antal men jag behöver lyssna på dagsform på ett helt annat sätt. När jag tänkt köra ett styrketräningspass så behöver jag vissa dagar göra om det till yoga eller promenad för att kroppen känns stel och/eller trött.

Hur jag tränade innan jag fick barn skiljde sig också åt. Då kunde jag utan problem träna varje dag efter jobbet om jag ville, åka hem och laga mat och slappa i soffan och därmed få ut både ett träningspass och återhämtning. Idag behöver jag planera för hämtning och lämning och laga mat så jag inte får två små prinsar med raseriutbrott pga de är hungriga och trötta efter dagis. Min återhämtning och sömn är styrd efter deras behov och schema på ett annat sätt än innan jag blev mamma.

Träning är färskvara, men glöm inte detta kära du;

Det är aldrig för sent att börja träna, och det går alltid att göra en förändring i önskad riktning oberoende av var du är nu.

En bra PT månar om att peppa och stötta dig i den processen, är lyhörd för dina behov och förutsättningar och väljer noggrant ut övningar som tar dig närmare till ditt mål med träningen.

 

Kram på dig

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *