Innan jag blev sjukskriven för utmattning förra året var min träning spretig, och framförallt fokuserad på prestation. Det var många gånger jag kände att mitt mål bara var att prestera, bli bättre och bättre. Utan att egentligen reflektera om det verkligen var det jag ville.

Imorse hade jag äran att leda ett gäng från ett revisorsföretag i utomhusträning. Med fokus på hälsa före prestation, hur man ska tänka kring träning vid perioder av högt arbetstryck.

Just nu bygger jag min egen grund för hälsa med vardagsmotion. Med tanke på hämtning och lämning av barn på dagis, förflyttar mig till jobbuppdrag eller går ärenden så promenerar eller springer (joggar) minst 30 minuter per dag, men oftast upp mot 60-90 minuter. Något jag mår väldigt bra av.

Idag har jag landat i insikten hur viktigt det är träna utifrån sina förutsättningar. För mig innebär det att primärt träna lågintensivt, och att träna varje dag men runt 15-20 minuter istället för 3 gånger i veckan runt en timme. För att jag fortfarande är mitt inne i småbarnslivet och sömnen är överlag lite utmanad. Har jag sovit gott en natt och känner mig utsövd och energisk (även baserat på den kost jag fått i mig) så kan jag med glädje lägga in ett hårdare och mer intensivt träningspass. Det kan vara intervaller eller att jobba med vikter istället för bara kroppen som redskap och motstånd.

För dem jag tränade imorse som just nu har högre stressnivå i sin arbetsvardag valde jag därför att dela upp deras träningstimme i tre delar. Jag började med fyra övningar för rörelseträning, få in cirkulation i kroppar som sitter mycket. Att jobba med dessa där andningen styr tempot, och därför ger perspektiv från stressande eller komplicerade arbetsuppgifter.

Sedan fick de jobba med en blandning av kroppsviktsövningar som är väldigt enkla att applicera, inga redskaps behövs eller en stor yta att jobba på.

Sist men inte minst fick de jobba med lite mer intensiva och utmanande övningar med mer puls än tidigare. För de dagar och perioder när man har ork och lust.

Träning är inte alltid hälsa. Före tuff och tung träning behöver du trappa upp med vardagsmotion. Vardagsmotion är hälsa.

Vad väcker detta för tankar hos dig?

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *