Ni som följt mig genom åren vet att det varit kämpigt med träningen efter att jag blev sjukskriven för utmattning för snart ett år sedan. Kroppen har inte varit särskilt samarbetsvillig och jag har lagt mycket tid och kärlek på att få ner stressnivåerna som påverkat både kropp och hjärna negativt. Redan i höstas mådde jag bättre och jobbar sedan dess heltid utan problem men kroppen har inte svarat på träning och framförallt undanbett sig mer intensiv träning.

Först och främst varmt välkommen till min nya blogg och tillika nya hemsida. Vad tycker ni?

Tillbaka till ämnet. Det har verkligen behövts mycket tålamod och acceptans för att låta kroppen vara med på banan igen. Det har blivit mycket lågintensiv träning så som promenader, yoga, meditation och löpning blandat med gång men även styrketräning med gummiband och kroppsvikt. Det har varit en intressant period där jag inte bara behövt lyssna på kroppen utan varit tvungen att lyssna på kroppen.

För några veckor sedan började jag känna ett sug att ta i mer, svettas, känna av endorfinpåslag och träningsvärk. Jag bestämde mig för att ett pass i veckan gärna får vara riktigt tufft, gärna tillsammans med någon men skulle även vara skoj att prova nya saker inom träning. För att det är kul och håller motivationen på topp och därmed håller igång träningskontinuiteten.

Förra veckan var inte riktigt planerad så som utfallet blev, jag hade inte trott att jag hade det i mig. Men det började på onsdagen med att jag var med som deltagare, inte coach för en gångs skull, på mitt eget träningskoncept Bootrun – Löpning för alla och vi avslutade passet med intervaller. Som jag inte vågat lägga in i min träning men som kändes helt underbart. Kanske inte just under tiden, det vet ju alla som springer intervaller. Men efter oh la la. Och med peppen från gruppen och min kollega Veronica var det ändå superkul.

På torsdagen blev jag inkallad på ett gym där jag tidigare jobbat för att leda två 30 minuters klasser. Först ut core, tätt följt av cykel. Eller spinning som de flesta är mer bekanta med. Det var 30 minuter med totalt 12 stycken 30sek intervaller, dvs ett intensivt pass med hög puls, mycket svett. Och så otroligt roligt för både mig och deltagare.

Fredagen kändes som en helt ok vilodag inför helgens planerade pass. I lördags provsprang jag i egenskap av grundare för Bootrun – Löpning för alla tillsammans med en av mina samarbetspartners en tuff och snabb 5 km traillöpning i Nackareservatet. Jag kan inte de stigarna så det var inte jag som ledde gruppen, men ledaren var det och höll oss i ett tempo som är högre än jag är van vid numer. Men jag kämpade mig igenom och njöt fullständigt.

Idag sitter jag hemma och jobbar med en helt vansinnig träningsvärk. En ovanlig känsla men ändå väldigt uppskattad. Körde loss med två stycken 7,5 kg hantlar på lunchen hemma igår. Så för att besvara min egen fråga, är det nu det händer? Ja det är nu jag kommer våga planera mer långsiktigt med min träning men ändå fortsätta lyssna på den för ett långsiktigt resultat.

Jag känner mig just nu urstark och bara längtar till nästa svettiga träningspass, men även idag blir det lite mer aktiv vilodag med promenad och yoga ikväll för att låta kroppen återhämta sig. Hur mår du idag? Och vilken träningsform tycker du är roligast? Jag tar gärna emot inspiration!

 

2 thoughts to “Är det nu det händer?

  • Clara Edvinsson

    Riktigt snygg hemsida!

    Svara
    • marialavestedtsegeblad

      Tack Clara, vad glad blir att höra att du tycker det!!

      Svara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *