Sömn, eller utmaningar med sömn är något jag och väldigt många av mina klienter har eller haft utmaning med. En vuxen person behöver sova generellt mellan 6-9 timmar per natt. Att ha en dålig natt är inte störande för hälsa och vardagen, men långvarig brist på sömn kan ha negativa effekter på din hälsa och välmående. Sömnsvårigheter så som jag möter dem uppstår oftast pga stress, oro och ångest. Att lida av brist på sömn, och jag citerar 1177.se ”kan leda till att du till exempel får svårare att klara dina vardagliga uppgifter, att komma ihåg saker och att koncentrera dig. Det är också vanligt att du lätt somnar till i situationer när du är passiv, till exempel när du tittar på tv, sitter i möte eller lyssnar på en föreläsning. Ett tecken på sömnbrist kan också vara att dina känslor svänger mer mellan olika lägen och att du överreagerar på olika sätt. Du kan till exempel ha lättare att bli arg, ledsen och irriterad jämfört med när du har fått tillräckligt med sömn” I mitt fall så ledde mer än 4månader med väldigt lite sömn, som en av flera faktorer, till att jag blev utbränd.

Om du vill läsa mer om sömn från 1177.se så kan du klicka här, jag kommer även prata mer om detta på min facebooksida då jag som sagt upplever att alltfler idag har psykisk ohälsa pga brist på sömn som i sig beror på faktorer i livet som skapar oro, frustration och ångest, och därmed stör din sömn.

 

 

 

Men vad är då fördelarna med träning och hur kan den hjälpa mig att sova bättre? 2013 gjordes en stor undersökning på detta genom the National Sleep Foundation (NSF). Det de i stora drag kom fram till var att träning kan påverka din sömn, men att du sover bra behöver inte nödvändigtvis öka vår lust att träna.

I undersökningen kunde de även se sambandet bland de deltagande i undersökningen att ju mer de tränade, desto bättre upplevde de att de sov på nätterna. Medan 6 av 10 icke tränande meddelade att de sällan eller aldrig hade bra sömn på vardagsnätter, och en av sju upplevde att de hade utmaningar att hålla sig vakna när de kör bil eller engagerar sig i sociala aktiviteter. NSF ändrade sina sömnrekommendationer då de kunde se att träning oavsett tidpunkt på dagen kunde förbättra sömnen, så länge det inte gjordes på bekostnad av sömn. Men att det är rekommenderat att undvika att träna sent på kvällen om man lider av kronisk sömnproblematik.

 

 

 

Tips för att förbättra din sömn med träning är helt enkelt; Regelbunden träning skapar bäst förutsättningar för att förbättra din sömn, hellre lite ofta (tex 20 min varannan dag) än mycket och sällan (tex 1 timme 2 ggr i veckan)

Tips för att förbättra din sömn;

  • Rutiner, gå och lägg dig och gå upp samma tider varje dag, även lediga dagar.
  • Drick inte kaffe efter klockan 15. Eller så behöver du dricka sista koppen ännu tidigare. Drick inte vätska för nära inpå sänggående, så att du inte väcks av att du behöver gå upp och kissa på natten.
  • Se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt (max 20 grader). Kanske behöver du sätta upp mörkläggningsgardiner, använda öronproppar och öppna fönstret på nätterna även under andra perioder än sommaren.
  • Om du har svårt att somna, och bara ligger och vrider och vänder på dig och blir mer och mer stressad att du inte kan sova; lämna sängen. Annars blir den förknippad med dålig sömn och ångest, och det skapar en ond cirkel.
  • Om du behöver gå upp, gå till ett annat rum. Skriv ner vad som snurrar i din hjärna och hindrar dig från att sova, få ut det från huvudet och ner på papper. Jag skriver själv av mig om dagen innan jag går och lägger mig. Det har gjort väldigt gott för min sömn, även i perioder när livet skaver lite extra.
  • Om du har svårt att komma ner i varv på kvällen skapa en rutin för att göra detta. Ta ett bad, läs en bok, meditera och/eller andas djupa andetag. Prova dig fram vad som funkar för dig, men lägg undan mobiltelefon och stäng av tv minst 30 min innan du lägger dig för att inte skapa ännu mer intryck för hjärnan att bearbeta.

Jag kommer som sagt återkomma till detta ämne. Med mina tidigare erfarenheter från sömnproblematik så ligger det mig varmt om hjärtat. Och sömn är prio 1 om du vill förbättra din hälsa och välmående.

 

 

 

Lycka till!!

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *